ontroerend goed

geert m
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ontroerend goed

#1 , 28 sep 2018 15:10

De woning en het vakantieverblijf van mijn schoonmoeder staan al een poosje op naam van mijn echtgenote en haar zoon ( schenking ) waarvan mijn schoonmoeder het vruchtgebruik er van heeft.
Mijn schoonmoeder begint te dementeren en het gaat van kwaad naar erger.
Is het mogelijk indien mijn schoonmoeder niet meer in staat is om alleen te blijven en verzorgd moet worden het vakantieverblijf en of woning te verkopen om de zorgen te betalen?

vrg
geert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 28 sep 2018 21:31

Om de vakantiewoning te verkopen moeten uw schoonmoeder, uw echtgenoot en de zoon tekenen. Als schoonmoeder onder bewindvoering staat moet de bewindvoerder tekenen. Als de zoon nog minderjarig is moet de rechter zijn toestemming geven. Als schoonmoeder nog min of meer helder is zou je door de notaris een buitenrechterlijke volmachtakte kunnen laten opstellen.

Na verkoop zal de schoonmoeder de waarde van het vruchtgebruik ontvangen en de blote eigenaars de waarde van de blote eigendom.

Als schoonmoeder haar geld op is zal je hoedanook moeten betalen - zelfs zonder verkoop - omdat schoonmoeder zichzelf door die schenking verarmd heeft.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 29 sep 2018 02:29

Bij verkoop, zoals voorgesteld, als moeder haar deel krijgt, kan er geen sprake zijn van vrijwillige verarming.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Sirkii
Berichten: 5410

#4 , 29 sep 2018 08:14

Bij verkoop, zoals voorgesteld, als moeder haar deel krijgt, kan er geen sprake zijn van vrijwillige verarming.
Ik deel uw mening niet omdat er volgens de info van TS blote eigendom geschonken werd. Vroeger keken de OCMW s daar niet naar en is er wat afgefraudeerd geweest maar die tijden zijn gelukkig voorbij.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 29 sep 2018 19:36

U heeft gelijk : heb er over gezien.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”