Meubels nalatenschap

JosephM
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Meubels nalatenschap

#1 , 27 sep 2018 19:11

Geachte,

Ik woonde feitelijk samen met een huisgenoot. Deze huisgenoot is in mei 2018 overleden.

Nu staan zijn meubels nog steeds hier. Ik heb de erfgenamen van mijn overleden huisgenoot de tijd willen geven, maar de meubels staan hier nu echt in de weg. Ik heb reeds 5 keer aan de erfgenamen gevraagd (telefonisch/via sms/via chat) om de meubels te komen ophalen...Er werden afspraken gemaakt om deze op bepaalde tijdstippen te komen ophalen, maar altijd last minute komt er iets tussen en worden de afspraken niet nagekomen of laat men gewoon helemaal niks meer weten.

Ik ben het beu dat men telkens met mijn voeten speelt en afspraken niet nakomt.
Wat kan ik doen ? Mag ik de meubels zelf zomaar naar het containerpark brengen ?

Ik wil ze eventueel nog één laatste kans geven om de meubels op te komen halen... Ik overweeg om naar één van de erfgenamen een aangetekende brief te sturen waarin ik ze één datum en tijdstip voorstel waarop ze alles kunnen komen ophalen. Als ze de spullen op mijn voorgestelde datum niet kunnen/willen komen halen, dan wil ik de spullen diezelfde dag nog naar het containerpark brengen.

Mag ik dit doen ? Kan men achteraf klacht tegen mij indienen als ik de meubels wegdoe ?
Ik ben stilaan mijn geduld aan het verliezen.

dankuwel voor uw hulp
Gegroet
JosephM

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 27 sep 2018 21:54

Wel... De meubelen zijn niet van u, dus u mag er niets mee doen.
Maar, je mag wel geld vragen voor stockage.

Ik zou het als volgt doen:
Aangetekende zending inderdaad, maar naar alle erfgenamen, niet naar slechts 1.
Je vermeldt in deze brief dat je hem naar alle erfgenamen gestuurd hebt, met naam.
Zeg hierbij dat de periode van gratis opslagruimte voorbij is, en je vanaf heden 10 euro per dag vraagt.
Als dit voor het einde van het jaar niet opgehaald is, door gelijk welke erfgenaam, breng je de meubels naar het containerpark, waarbij je de kosten voor opslag vermeerderd met de kosten voor afvalverwerking.

Zo hebben ze nog voldoende tijd om te handelen alvast, en kunnen ze niet zeggen dat ze niet gewaarschuwd zijn.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 28 sep 2018 15:17

Zij zijn duidelijk niet geïnteresseerd. Niet te lang meer wachten. De waarde is meestal te verwaarlozen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

JosephM
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 okt 2018 20:41

Beste,

Bedankt voor de informatie. Intussen heb ik alle drie de erfgenamen een aangetekende brief geschreven. (een van de erfgenamen heeft nu zelf gedreigd met een advocaat tegen mij, een andere erfgenaam wist niet dat er hier nog meubels stonden)

Ik heb iets bijgeleerd. één van de erfgenamen wist niet dat er hier nog meubels hier stonden. Twee van de drie erfgenamen zouden dit bewust hebben verzwegen voor de 3de erfgenaam. Ze hebben elk apart een aangifte van successierechten gedaan. Blijkbaar zou niemand de meubels/inboedel hebben aangegeven in de successierechten.

De meubels/spullen die hier nog staan zijn: Twee antieke kasten, een antieke spiegel, Eiken salontafel met 6 antieke stoelen.
Daarnaast staan hier nog enkele minder waardevolle spullen (lees; Rommel) zoals: 1x eenpersoonsbedje, twee nachtkastjes, het frame van een tweepersoonsbed, twee tapijten, een oude versleten tafel, Lamellen-gordijn
Al bij al zouden de 'waardevolle' meubels nog een totaalwaarde hebben van ongeveer 500euro. De rommel zal ongeveer 100 à 150euro kosten om naar het containerpark te brengen.

Nu heb ik het volgende gelezen online:
Heling van erfgoederen is een burgerlijk misdrijf, waarop de sanctie staat van een private straf, die de vorm aanneemt van een rechtsverval, in die zin dat de erfgenaam die bedrieglijk goederen van de nalatenschap heeft weggemaakt of verborgen gehouden, al zijn rechten op de weggemaakte of verborgen goederen verliest.

Aangezien het geen strafrechtelijk misdrijf uitmaakt, komt de openbare orde niet in het gedrag, indien partijen transigeren over de gevolgen van de heling. Overigens zij, louter volledigheidshalve, opgemerkt dat met toepassing van art. 2046 BW ook een dading kan worden aangegaan over de burgerlijke gevolgen die uit een misdrijf ontstaan.
Ik ben vandaag te weten gekomen dat de meubels niet zouden zijn aangegeven in de aangifte van successierechten. Dus als ik het goed begrijp hebben de erfgenamen al hun rechten op de verborgen goederen verloren ? Kan ik dit als buitenstaander ergens controleren of kan ik hier ergens aangifte van doen ?

mvg

JosephM
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 okt 2018 19:32

Beste,

Ik heb de aangetekende brief naar alledrie de erfgenamen verstuurd. Erfgenaam 1 heeft getekend voor ontvangst. Erfgenamen 2 & 3 hebben geen brief ontvangen omdat het adres verkeerd was.
Erfgenaam 1 heeft aan erfgenaam 2 laten weten wat er in de brief stond.
Erfgenaam 1 & 2 hebben mij gebeld en een voicemailbericht ingesproken. Van erfgenaam 3 heb ik niks meer gehoord.

Intussen heb ik van erfgenaam 2 het juiste adres kunnen achterhalen, en zal ik hier ook opnieuw een aangetekende brief versturen. Van erfgenaam 3 kan ik het juiste/nieuwe adres niet meer achterhalen.

Welke gevolgen heeft dit ?
Hoewel erfgenaam 1 & 2 duidelijk op de hoogte zijn van de brief ivm stockagekosten, heeft slechts één erfgenaam de brief tot op heden ontvangen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”