Vruchtgebruik

Petruseggers
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vruchtgebruik

#1 , 27 sep 2018 13:39

Geachte
Indien mijn schoonmoeder bij mij in woont al 21 jaar die een vruchtgebruik heeft van de woning , waarvan ik de bloote eigenaar ben en samen woonde met mijn schoonmoeder , en dat ik de enige erfgenaam ben ,
Mijn echtgenote is vorig jaar overleden
Mijn schoonmoeder is nu in een rusthuis geplaats en heeft een bewindvoerder ,
De vruchtgebruiker heeft nooit enige kosten betaald aan of in het huis
Kan ik , indien ik de woning verkoop op de vruchtgelden die mometheel 5 % bedragen omdat zij 88 jaar is
Kan ik die 5 % procent dan opeisen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 sep 2018 14:08

En wat is de vraag juist?

Petruseggers
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 sep 2018 14:11

Of ik die 5 % procent kan opeisen

Reclame

Petruseggers
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 sep 2018 11:40

Oei
Is dat een moeilijk geval ?

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 28 sep 2018 12:41

Ja, een moeilijk geval, omdat uw initiele tekst amper verstaanbaar is.

Vat ik het correct samen ?
- U en uw schoonmoeder wonen in een huis waarvan zij het vruchtgebruik heeft, en u de naakte eigendom
- uw schoonmoeder woont nu in een rusthuis
- de waarde van het vruchtgebruik wordt momenteel geschat op 5% van de volle eigendom.

Dat betekent dat als het huis verkocht wordt, 5% van het betaalde bedrag naar uw schoonmoeder gaat. 't is niet omdat ze in een rusthuis woont en/of een bewindvoerder heeft dat ze haar vruchtgebruik kwijtspeelt.
95% van het bedrag (zijnde het aandeel naakte eigendom) is voor jou.

Ik ga er nu van uit dat het overlijden van uw echtgenote geen verschil gemaakt heeft in de verdeling van eigendom (met name vruchtgebruik 100% van uw schoonmoeder, naakte eigendom 100% van u)
Als dit niet klopt, graag aangeven hoeveel % u naakte eigenaar bent, hoeveel % van het vruchtgebruik van uw schoonmoeder is.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Petruseggers
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 sep 2018 10:02

Mijn aandeel is 95% aangezien haar leeftijd

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 29 sep 2018 19:45

Betaal jij huur? Als zij vruchtgebruiker is van de woning waarvan u blote eigenaar bent en daar woont, mag verwacht worden dat u huur betaalt.
Hoe oud is uw schoonmoeder?
Die 5 % gaat naar haar, die kan u niet opeisen. En ik enk dat die best vrijgehouden wordt om het rusthuis mee te betalen. U bent onderhoudsplichtig to. haar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”