Aandelen pete kind

thomasdb
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Aandelen pete kind

#1 , 24 sep 2018 19:49

Hallo iedereen

Sinds een jaar ben ik Peter van de zoon van mijn broer, en ik spaar elke maand al geld voor hem,
Nu aangezien iedereen speelgoed koopt wilt ik verder denken.

En zou ik aandelen kopen van het bedrijf waar ik werk voor hem ( die de eerste 5 jaar vast staan)
Nu wil ik dit vast leggen in een contract dat het voor mijn pete kind is en vrij komt als hij 18 wordt of de aandelen heel aantrekkelijk staan in samen spraak met mijn broer dan
Eveneens de rekening op mijn naam voor hem.

Nu geen idee hoe ik zo een contract opstel kan iemand mij een voorbeeld geven of tips wat er allemaal moet in staan. Ik wil dit doen want je weet nooit wat er met mij gebeurd of met alle situaties rond mijn broer,...

Alvast bedankt
Thomas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 24 sep 2018 20:31

Beste

Allemaal niet evident.
Op het ogenblik dat u spaart voor een minderjarige valt dat automatisch onder wettelijk beheer van de ouders. U kan daar als schenker moeilijk voorwaarden aan verbinden.
Secundo kan u de aandelen van het bedrijf waar u werkt wel zeer goed vinden, maar in één aandeel beleggen is absoluut niet in overeenstemming met het risicoprofiel van een minderjarige.
De meest voor de hand liggende oplossing is instappen in standaardaanbiedingen die daarvoor in de markt aanwezig zijn. In praktijk zijn dat vooral tak 23 beleggingsverzekeringen op uw naam (dan zijn de gelden van u ) met een begunstigingsclausule ten gunste van uw petekind op zijn 18 jaar. Binnen een tak 23 verzekering is er ook gespreid belegd in diverse aandelen.
Alternatief is dat u zelf op uw naam die aandelen aankoopt. U kan dan bij testament die effectenrekening bij overlijden aan uw petekind toebedelen, of bij leven zelf schenken als u het moment gepast acht.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

thomasdb
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 sep 2018 21:01

Bedankt ,

De aandelen komen op mijn naam eveneens de rekening
Want volgens de bank mag ik geen rekening openen voor mijn petekind omdat ik geen ouder ben

Daarom wil ik dit opstellen dat dit voor hem zou zijn mocht ik voorbeeld overlijden,
En wil dit opstellen voor mij, mijn broer en nog een 3de maar wat moet hier allemaal in ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38600

#4 , 24 sep 2018 21:06

Testament kan best via een notaris.
Anders is het zoals basejumper heeft gezegd moeder had een aantal beleggingsverzekeringen met als begunstigden alle kleinkinderen.
Die zijn allemaal rechtstreeks aangeschreven door de banken.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”