Aankoop appartement met schenkingsgeld

Judiforce
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aankoop appartement met schenkingsgeld

#1 , 24 sep 2018 09:16

Beste forumgenoten,

Ik heb een complexe situatie waar ik graag wat feedback op zou willen krijgen. De situatie gaat als volgt:

De ouders van mijn vriendin (we zijn wettelijk samenwonend) willen graag hun appartement verkopen en dichterbij komen wonen. Er is een halfbroer waarmee totaal geen contact meer is voor reeds zeer lange tijd en waar ze graag niets aan willen nalaten (is enkel zoon van haar vader).

Het oorspronkelijke idee was dus om hun huidige appartement te verkopen en hierna het geld dat netto overbleef als schenking aan hun dochter te geven via eventueel (bijvoorbeeld) bankgift. Tot daar uiteraard nog geen enkel probleem. Echter zouden we een extra bedrag moeten gaan bijlenen. De kostprijs van de lening zou door mijn schoonouders betaald worden. De eerste vraag hierbij is:

Kunnen we haar ouders in het appartement laten wonen zonder een huurcontract aan te gaan?
Zoja, hoe zal dit zich vertalen op onze belastingsbrief? Staan ze dan ten laste onder ons of is dit niet het geval?

Nu; Het bedrag dat mn vriendin gekregen heeft als bankgift veronderstel ik dat dat haar alleen toebehoort.
Het overige (te lenen) bedrag is 50/50 tussen te verdelen indien er ooit iets zou gebeuren. Nu; het zijn wel haar ouders die het bedrag van de lening zouden blijven afbetalen, dit wel in onze naam. Is er een mogelijkheid waardoor ikzelf geen beroep zou kunnen doen op "mijn deel" van het appartement in dit geval? Het probleem is dat de kans zeer klein is dat mn vriendin de extra lening (bovenop ons eigen hypothecair krediet) zal krijgen voor het appartement door het alleen te lenen. Daarnaast; Is het dan ook echt alleen van haar? & is er een mogelijkheid om haar ouders het recht te geven om zo lang ze leven in het appartement te blijven? Na bijvoorbeeld 10 jaar zou het appartement volledig van ons zijn en is het dus ook niet de bedoeling dat ze aan ons nog de "huur"/afbetaling zouden blijven betalen.

Alvast dank bij voorbaat voor de feedback

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 24 sep 2018 09:43

Ik zie toch al één zaak waar u wellicht geen rekening mee houdt :

"de ouders zijn eigenaar van hun appartement",
Als ze dat appartement verkopen, en de opbrengst nu schenken aan de dochter die ze samen hebben, uw vriendin, vrees ik dat bij overlijden van de vader de halfbroer aanspraak kan maken op "zijn deel" van hetgeen de vader aan één van zijn kinderen geschonken heeft.

Judiforce
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 sep 2018 09:48

Ik zie toch al één zaak waar u wellicht geen rekening mee houdt :

"de ouders zijn eigenaar van hun appartement",
Als ze dat appartement verkopen, en de opbrengst nu schenken aan de dochter die ze samen hebben, uw vriendin, vrees ik dat bij overlijden van de vader de halfbroer aanspraak kan maken op "zijn deel" van hetgeen de vader aan één van zijn kinderen geschonken heeft.
De schenking wordt uitgevoerd in vorm van geld (bankgift). Kan hij ook dan aanspraak maken op dit deel? Staat hier dan ook een verjaringsperiode op?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 24 sep 2018 13:03

Dat verjaart niet of nooit.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Judiforce
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 sep 2018 15:06

Dat verjaart niet of nooit.
Dus als mijn ouders een bankgift doen naar mij van bijvoorbeeld 20.000 euro dan kan na het overlijden van mijn ouders mijn broer de helft van het geld opeisen, ongeacht de verstreken tijd? Of zou het in dit geval enkel zijn omdat daarmee ook een onroerend goed zal aangekocht worden?

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 24 sep 2018 15:50

Hangt ervan af hoeveel de erfenis bedraagt.

Als er genoeg overblijft om te verdelen, dan dan zal hetgeen u ontvangen hebt (alleen het deel van uw vader dus) in rekening gebracht, worden van uw aandeel in de erfenis, om te bepalen hoeveel u nog moet ontvangen.

Judiforce
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 sep 2018 16:40

Hangt ervan af hoeveel de erfenis bedraagt.

Als er genoeg overblijft om te verdelen, dan dan zal hetgeen u ontvangen hebt (alleen het deel van uw vader dus) in rekening gebracht, worden van uw aandeel in de erfenis, om te bepalen hoeveel u nog moet ontvangen.
Maar op het onroerend goed kan hij dus in geen geval aanspraak maken? (alsook niet meer op het geld dat voor de aankoop van het appartement heeft gediend?) - Of sla ik de bal nu helemaal mis?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”