vraagprijs woning verlagen zonder medeweten alle erfgenamen

sarahcallens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vraagprijs woning verlagen zonder medeweten alle erfgenamen

#1 , 23 sep 2018 19:50

Hallo Allemaal,

ik heb 25% van een huis geerft. De overige 75% is van mijn broer en mijn tante (25% en 50%).
We hebben het huis laten schatten door een makelaar en dat is de vraagprijs geworden die online staat. Het huis staat nu 2 maanden te koop (zonder makelaar) en mijn tante heeft de vraagprijs met 10.000 € verlaagd zonder medeweten (en dus ook zonder toestemming) van mijn broer en mij. Voor haar is de verkoop van dit huis nogal dringend omdat ze het geld nodig heeft, voor mij en mijn broer echter niet.
Mag zij zomaar de vraagpijs verlagen zonder onze toestemming?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 sep 2018 10:24

Laten schatten door een makelaar is altijd een risico. Is natuurlijk GRATIS . Ze schatten echter steeds veel te hoog, in de hoop zo de verkoopschopdracht binnen te halen.. Hebben ze die binnen, dan ben je bijna zeker dat ze binnen een paar maande de prijs verlagen omdat deze veel te hoog is. U daarop baseren om dus de vraagprijs vast te stellen is dus een utopie, en zal u verplichten deze te verlagen.
Best dus een onafhankelijke schatter aan te stellen, die geen enkel voordeel heeft om de prijs kunstmatig op te drijven.
Ben je niet zeker van de juist prijs, laat dan samen met uw broer een nieuwe schatting opmaken of informeer eens bij uw notaris. Die baseert zich gewoonlijk op verkopen die de laatste jaren in de buurt zijn gebeurd, en dat geeft toch al een realistische beeld.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 24 sep 2018 10:45

Ze kan het zomaar niet verlagen maar @mava105 heeft wel gelijk.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 sep 2018 11:22

Als pand toch verkocht wordt aan lagere prijs dan oorspronkelijke schattingsprijs, kan hij steeds weigeren de compromis te tekenen

Mi Sueno
Berichten: 173

#5 , 24 sep 2018 21:24

Maar je riskeert ook dat indien uw tante dringend wil verkopen ze een gerechtelijke vereffening verdeling aanvraagt. Met alle kosten en onnodige procedures er bovenop.

Wij hebben al verschillende maken via makelaar verkocht,na 2 maanden zakken ze steeds. 10.000 minder valt mee. Ófwel IS dé vraagprijs al niet zó zó hoog?..

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”