erfenis verwerpen

rik1953
Topic Starter
Berichten: 24

erfenis verwerpen

#1 , 23 sep 2018 08:40

Na een lange tijd wachten (bijna 6 maanden na het overlijden, met met gevraagd uitstel van 2 maanden) is eindelijk de volledige aangifte successierechten kunnen opgemaakt worden. Ik heb deze mee ondertekend.

Maar ik heb de volgende vraag : kan ik de erfenis nog verwerpen ? Hoeveel tijd heb ik daarvoor ?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 sep 2018 12:16

Nog minstens 29 jaar.
Maar u moet voorzichtig zijn en niets doen waardoor u de erfenis toch zou aanvaarden. Bepaalde handelingen die men soms doet houden namelijk een stilzwijgende aanvaarding in. De grens is soms moeilijk; er bestaan uitgebreide lijsten van wat u wel of niet mag doen om al dan niet te aanvaarden.

rik1953
Topic Starter
Berichten: 24

#3 , 24 sep 2018 00:06

Hartelijk dank voor uw reactie.
Ik doe nu niks meer behalve eens goed berekenen of ik wel winst maak door de erfenis te aanvaarden.

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 sep 2018 06:21

Hou er nog rekening mee dat als u verwerpt, sinds enkele jaren uw eventuele kinderen in uw plaats komen. En als zij op hun beurt verwerpen, dan hun kinderen. Als er daar dan minderjarigen tussen zitten voor wie men wil verwerpen, zijn er extra kosten omdat er een rechter ingeschakeld moet worden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”