buiten erfdeel erven van grootvader

jandegrote
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

buiten erfdeel erven van grootvader

#1 , 19 sep 2018 10:46

Vraag 1: Ik heb van mijn grootvader die nog leeft ( grootmoeder is gestorven ) onlangs een bankgift gekregen buiten erfdeel. Mijn grootvader heeft slechts 1 zoon, namelijk mijn vader.
Mijn vader, gehuwd met mijn moeder, heeft 2 kinderen, ik en mijn broer.
Met het nieuwe erfrecht mag er 50% buiten erfdeel geschonken worden. De som die ik ontvangen heb, is minder dan die 50% dus dat is geen probleem.
De vraag is of het bedrag dat ik gekregen heb van mijn grootvader, mijn broer dit ooit gedeeltelijk kan opeisen, bvb. bij het overlijden van onze grootvader of bij het overlijden van 1 onze ouders.
Ik dacht van niet omdat de bankgift valt buiten die 50% die men sinds het nieuwe erfrecht vrij mag schenken.

Vraag 2: stel een bankgift die gedaan is in 2010. Valt die som ook onder het nieuwe erfrecht, nl. dat men 50% van de nalatenschap vrij mag schenken of valt dit onder de oude regeling ( max. 1/3 vrij schenken in geval van 2 kinderen )?

Bedankt om dit te bekijken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 19 sep 2018 12:05

1. Wegens buiten erfdeel en minder dan 50 percent van de nalatenschap hebt u niets te vrezen
2. Neen, maar het maakt in uw geval geen verschil uit omdat grootvader maar 1 kind heeft (dan mocht hij ook onder de oude wetgeving over 50 percent vrij beschikken bij gift of testament)
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jandegrote
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 sep 2018 13:36

Mijn grootvader heeft samen met mij een pacte adjoint opgesteld als bewijs van de bankgift. Deze tekst is afgedrukt op een A4-blad met de computer en onderaan gehandtekend en met de hand bijgeschreven 'gelezen en goedgekeurd' door mezelf en grootvader. 1 van de verklaringen in het pacte adjoint is de voorafgedrukte tekst 'De bankgift is bedoeld als zijnde buiten erfdeel en bijgevolg met ontslag van inbreng.'
Is dit voldoende als bewijs tov van mijn broer?
Kan de broer deze gedrukte tekst betwisten doordat deze niet met de hand is geschreven? Men kan toch immers steeds een tekst afdrukken, wat spatie tussen laten, de handtekeningen zetten en nadien er een zin bij afdrukken op die lege plaats?
Het is immers de wil van de grootvader om bewust buiten erfdeel te schenken wegens de slechte band met de andere broer ( die al jaren niet meer omkijkt naar de familie ).
Hoe kan de wil om buiten erfdeel te schenken het beste sluitend bewezen worden? Volstaat zo'n gedrukte tekst met een handtekening als bewijs? Moet dit ook een (semi) vaste datum hebben ( bvb. via de post )?

Bedankt om dit te bekijken.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”