Halve naakte eigendom met stiefmoeder geërfd hoe geraak ik van beide af ?

VDWCS
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Halve naakte eigendom met stiefmoeder geërfd hoe geraak ik van beide af ?

#1 , 09 sep 2018 23:18

Beste,

Bij het plots overlijden van mijn vader is er een nalatenschap met een halve naakte eigendom met vruchtgebruik voor mijn stiefmoeder.

Nu is er ergens een wet die er voor kan zorgen dat ik van beide afkom ?
De verstandhouding met mijn stiefmoeder is NOOIT goed geweest en nu zit ik er me opgescheept het kan toch niet dat U moeilijker van uw stiefmoeder afgeraakt dan van uw vrouw :x bij wijze van spreken. :wink:

Zelfs komt mijn stiefmoeder met de tijd te overlijden dan nog blijk ik met een halve naakte eigendom zitten m.a.w. ik blijf in onverdeeldheid zitten .

Bestaat er zo niets als omgekeerde omzetting van het vrucht gebruik ?

Mvg :wink:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 10 sep 2018 00:48

Als uw stiefmoeder overlijdt hebt u een halve volle eigendom.
Waaruit bestaat uw blote eigendom?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 sep 2018 19:50

Misschien vertel ik iets wat U al weet.
In het algemeen (dus niet uw situatie) bestaat tussen de vruchtgebruiker en de blote eigenaar geen onverdeeldheid. Ze hebben namelijk niet dezelfde soort rechten in een goed. Een blote eigenaar die dat geworden is door een erfenis, heeft geen afdwingbare mogelijkheden om een einde te maken aan zijn "verbondenheid" met de vruchtgebruiker. Het enige wat hij kon doen, is de volledige erfenis verwerpen.

Maar U heeft blijkbaar iets meer geluk. U bent namelijk niet de enige blote eigenaar aangezien U zichzelf maar over de helft blote eigenaar verklaart.
Dat betekent dat U WEL in onverdeeldheid bent met de andere blote eigenaar (maakt niet wie dat is). En om die reden kunt U niet gedwongen worden om in onverdeeldheid te blijven. U kunt - via de rechtbank - het goed openbaar laten verkopen. Misschien dat er weinig kandidaat-kopers zullen zijn en dat de opbrengst mager zal zijn als de vruchtgebruiker vasthoudt aan haar vruchtgebruik, maar U kunt er wel degelijk van af komen.

Reclame

VDWCS
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 sep 2018 00:26

Dank U voor het antwoord daar kunnen we wat me. :wink:

Mvg

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”