Hoe wordt erfenis verdeeld als er een stiefkind is?

elsds
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Hoe wordt erfenis verdeeld als er een stiefkind is?

#1 , 09 sep 2018 14:37

Mijn beide ouders leven nog, zij hebben samen 1 kind, ikzelf. Maar mijn vader heeft nog een dochter uit een vorige relatie. Omdat het contact verzuurd is heeft hij haar uit zijn testament geschrapt. Ik heb begrepen dat zij recht heeft op een wettelijk deel van de erfenis. Zij is geen erfgename van mijn moeder enkel van mijn vader. Als mijn vader als eerste sterft, heeft zij dan recht op 1/4 van de erfenis? En wat als mijn moeder eerst sterft, hoe zit het dan? Hoe wordt de erfenis dan verdeeld tussen mijn vader en mij? en nadien als mijn vader sterft, hoeveel erft ze dan? Ze heeft jarenlang mijn ouders het leven zuur gemaakt en zal zeker opeisen wat ze kan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 09 sep 2018 15:55

Als uw moeder sterft, erf jij alles van haar.
Als uw vader sterft, verdelen jij en je zus diens erfenis. Zonder testament is dat ieder de helft, maar vader kan haar deel beperken tot 25 %.
Uw zuster komt niet tot erfenis van uw moeder, welke ouder ook eerst sterft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

elsds
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2018 16:54

Bedankt voor je snelle antwoord, wordt er dan aan de overlevende ouder geen deel van de erfenis toegekend? Of wordt dit alles beperkt tot vruchtgebruik? Vader heeft zijn testament laten wijzigen waarin staat dat ze geschrapt is en de notaris zei toen dat ze daardoor enkel recht had op het wettelijke minimumdeel. Dus ik neem aan dat dat 25% is.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 09 sep 2018 18:51

Tenzij anders bepaald in testament of huwelijkscontract, erft de gehuwde partner enkel het vruchtgebruik op de ganse nalatenschap. Die partner behoudt wel diens eigen goederen én in principe de helft van de gemeenschap.
Volgens het nieuwe erfrecht sinds 1 september, moet een kind minstens zijn deel erven van de helft van de nalatenschap. Bij 2 kinderen is dat idd 1/4 van de erfenis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

elsds
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 sep 2018 17:27

Dank je voor de verduidelijking, eindelijk snap ik het.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”