Wanneer wordt de waarde bepaald van roerende goederen ?

VDWCS
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Wanneer wordt de waarde bepaald van roerende goederen ?

#1 , 09 sep 2018 00:54

Beste,

We hebben het volgende voor.:

Ben enigst kind van mijn vader en mijn vader is hertrouwt met mijn stiefmoeder onder het wettelijk stelsel in dit huwelijk zijn geen kinderen voortgekomen.

Mijn vader is vorig jaar op 17/08/2017 overleden, de erfenis was geregeld bij de aangestelde notaris en getekend door alle partijen ( mij zelf, mijn stiefmoeder en de notaris )
De bank weigert om de rekeningen vrij te geven omdat .:
de notaris de verdeling schriftelijk heeft genoteerd.
en mijn stiefmoeder nu ineens niet meer akkoord is met de verdeling.( ondanks dat ze wel heeft getekend bij de notaris )

Nu zitten we in een gerechtelijke verdeling een jaar later en nu komt de advocaat van mijn stiefmoeder af dat de waarde van de auto en de caravan de waarde is op dag van vandaag en niet op het moment van overlijden van mijn vader in 2017.

Weet iemand of dit juist is ? Kan iemand mij weerleggen in welke wet dat staat ( eventueel welk BW artikel ?)

Of is het de waarde moment van overlijden dat telt ?

Dan zit er ook nog onroerend goed tussen namelijk een huis waarvan ik 50% naakte eigenaar ben en zij vruchtgebruik heeft op mijn 50% maar er is tot op heden nog géén plaats beschrijf en borsteling gebeurd wat normalerwijze binnen een termijn van 3 maand dient te gebeuren.

Eveneens werkt ze de verkoop van mijn deel tegen door de immo makelaar zijn werk niet te laten doen.

Mijn stiefmoeder heeft op de uitvaart verzekering onjuiste informatie verschaft waardoor deze verzekering weigert om uit te betalen ,de facturen van de begrafenis staan op haar naam (omdat de verzekering normalerwijze het geld op haar rekening ging storten) maar ik heb ze wel moeten betalen van de nalatenschap. ( is verrekent in de nalatenschap door de notaris) is dit juist of kunnen we het bedrag of een deel van het bedrag van haar terug vorderen ?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 sep 2018 09:42

Ik dank dat het de waarde is van op de dag van overlijden is die in aanmerking wordt genomen.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 09 sep 2018 13:30

Voor de successieaangifte geldt de waarde op de dag van overlijden.
Indien de vruchtgebruiker gedurende 1 jaar ten onrechte niet kon genieten van zijn vruchtgebruik kan dat bij de uiteindelijke verdeling wel in rekening worden gebracht.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 09 sep 2018 15:51

Ik vind dat die notaris eens uit zijn pijp mag komen om dit op te lossen.
Ook dit : aan wie denk jij uw deel blote eigendom in het huis te kunnen verkopen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

VDWCS
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 sep 2018 23:09

Dank U voor de reacties.

Mijn stiefmoeder is op geen enkel ogenblik belet geweest om gebruik te aken van het vruchtgebruik, het is juist anders om na een akkoord bij de notaris die zij eveneens heeft ondertekend is ze bij de bank gaan melden dat de verdeling niet mag doorgaan.

De notaris die de verdeling heeft opgesteld zit ten einde raad en kan haar niet tot redelijkheid brengen vandaar dat alles in de rechtbank is beland maar nu wil ze de waarde van de auto en andere roerende goederen ook nog eens laten verlagen naar de waarde van vandaag ( op de auto alleen is dat al een verschil van 1500 Euro )

Is dat juist dat ze de huidige waarde kan eisen in plaats van de waarde ten tijde van het overlijden ? Uit welk BW artikel kunnen we dat herleiden ?

Wat betreft de halve naakte eigendom met vruchtgebruik daar zijn kopers voor als de prijs maar gunstig is en dat is hij ook de prijs is maar 75000 Euro.
We hebben er zelf immo kantoren voor gevonden maar deze mensen mochten hun werk niet doen vandaar dat er tot op heden nog niks in orde is.

Ook het plaats beschrijf en borgstelling zijn tot op heden nog niet in orde ze gebruikt enkel haar rechten en komt geen enkele verplichting na.

Mvg

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”