erven bij scheiding van goederen

bieke_b
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

erven bij scheiding van goederen

#1 , 08 sep 2018 20:34

Beste,

Moeder is overleden. Ze was hertrouwd met het wettelijk stelsel, mits kleine aanpassing. ( eigen vermogens van beide echtgenotes, gemeenschappelijk deel).
Wie erft nu haar eigen vermogen? Wij ( mijn broer en ik, als kinderen uit een vorig huwelijk, daar haar echtgenoot niet onze vader is) of heeft haar weduwnaar ook recht op deel van haar eigen vermogen?
Wordt het eigen vermogen in de fictieve massa opgenomen? ( want dan verliezen wij toch deel aan haar weduwnaar, zij het elk 1 derde dan)

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 08 sep 2018 21:10

De titel van uw vraag klopt niet met de inhoud.

1.
persoonlijke bezittingen moeder:
Jij en je broer zijn de erfgenamen van de blote eigendom.
Weduwnaar krijgt het vruchtgebruik daarover.
Bij zijn overlijden worden jullie volle eigenaars.

2.
gemeenschappelijke bezittingen koppel:
de helft wordt vererfd; zelfde regeling als 1
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bieke_b
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 sep 2018 21:51

Beste,

Wat bedoel je met : titel past noet bij inhoud?

Dank voor uw reactie maar misschien kan u me ook helpen bij het tweede deel . Het vruchtgebruik wordt namelijk afgetrokken van het eigen vermogen maar moet de rest dan naar de fictieve massa? Of integraal naar ons? Dit maakt een groot financieel verschil uit. Ik heb het dan vooral over gelden geen onroerende goederen.

Hartelijk dank!

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 08 sep 2018 22:43

Ze waren toch niet gehuwd met scheiding van goederen?
Waarom dan die titel? Waren gehuwd onder wettelijk stelsel, dat is dus geen
scheiding van goederen. Onder wettelijk stelsel blijven eigen goederen van voor huwelijk automatisch persoonlijke eigendom.

Aangezien er geen schenkingen zijn gebeurd moet er geen fictieve massa worden samengesteld.
Waarom denkt u van wel?

De waarde van het vruchtgebruik wordt afgetrokken van de waarde volle eigendom..
Het verschil is de blote eigendom die jullie als kinderen erven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bieke_b
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 sep 2018 08:50

Beste,

idd, nu volg ik. De titel is dan echt wel niet correct...

Er waren wel schenkingen.
Bij de berekening is twijfel of het eigen vermogen bij de fictieve massa wordt geplaatst. Gebeurt dit dan wordt de fictieve massa in 3 gedeeld ( weduwnaar en mijn broer en ik), wordt het eigen vermogen niet in de fictieve massa geplaatst, dan wordt het enkel door 2 gedeeld.

Bedankt, mvg

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 09 sep 2018 13:16

Zonder kennis van wie de begunstigden waren valt dit niet te beantwoorden. Het is niet zo dat de weduwnaar automatisch 1/3 zal erven ingeval een fictieve massa moet worden samengesteld.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 09 sep 2018 15:48

Wie heeft geschonken aan wie? De echtgenoot erft enkel een vruchtgebruik van uw moeder. Er is mi. dus geen sprake van fictieve massa , to. haar echtgenoot. Fictieve massa komt enkel boven als niet alle kinderen evenveel hebben geschonken gekregen. In principe ziet de echtgenoot niets van de gelden in de erfenis.
Zorg ervoor dat die gelden op naam van ieder kind staan , geblokkeerd bij een bank met de echtgenoot als vruchtgebruiker. Jullie kunnen dat geld dus niet gebruiken zolang hij leeft. Tenzij jullie hem 'uitkopen' , dwz. hem het vruchtgebruik in één keer betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bieke_b
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 sep 2018 20:59

Moeder heeft destijds geschonken aan haar weduwnaar. Dit bedrag wordt in de fictieve massa geplaatst.
Nu wordt het eigen vermogen hier ook bij geplaatst en verdeeld onder drie. Dit is mi niet ok , vandaar mijn vraag.
Wij waren ervan overtuigd dat wij de gelden ( min het vruchtgebruik) zouden erven maar op die manier gaat heel veel naar haar weduwnaar. Ik zoek een wettelijke verklaring waarom dit niet zo mag of kan berekend worden.
Alvast bedankt.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 09 sep 2018 22:56

Zoals u het uitlegt kan dat inderdaad niet.
Aangezien het uw moeder is die heeft geschonken zou u eerder MEER moeten krijgen indien er meer werd geschonken dan mocht. Niet MINDER!

Maar wie verkondigt al die wijsheid eigenlijk?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bieke_b
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 sep 2018 20:16

Beste,

De notaris(sen) verkondigen dit, maar niet allen.
Ik vroeg me alleen af of ik hier ergens een wettelijke bevestiging kan van vinden dat eigen vermogen niet bij fictieve massa moet komen.

Dank

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 10 sep 2018 22:21

Als er een fictieve massa dient te worden samengesteld had men rekening met eigen vermogen en aandeel (helft dus) in gemeenschappelijk vermogen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bieke_b
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 sep 2018 21:49

Volg moeilijk, ik probeerde privebericht te sturen maar leek hier, dus weet niet of het lukte ( Thomas morus)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#13 , 11 sep 2018 22:24

Wat is de fictieve massa, hoe wordt die berekend?

Die omvat alle goederen - eigen plus het deel van de gemeenschap - die de overledene had op het moment van overlijden, vermeerderd met alle goederen die werden weggeschonken uit diens vermogen.

Vermits haar echtgenoot niet de vader is van haar kinderen, mag hetgeen zij aan haar man heeft weggeschonken maximum 1/3 bedragen van die fictieve massa. Heeft hij meer ontvangen, kunnen de kinderen het meerdere terugeisen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bieke_b
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 sep 2018 17:16

Dus wat als ma 100 euro heeft geschonken en de fictieve massa is 150?
Hoe en hoeveel kunnen mijn broer en ik dan terugeisen en is daar een wetsartikel over? Dank ( je mag mij ook privé antwoorden)

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 12 sep 2018 17:32

Dan heeft ze 25 EUR teveel geschonken. Die kunnen teruggevorderd worden van de begiftigden hetzij in der minne, hetzij gerechtelijk.
Volgens de erfeniswetgeving die is ingegaan op 1 september kan een ouder slechts over de helft van zijn bezit beschikken om het te schenken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”