Bankgift registreren

Cdr
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Bankgift registreren

#1 , 07 sep 2018 16:09

Hallo

Klopt het dat sommige registratiekantoren weigeren om een schenking onder de vorm van een bankgift te registreren? Of is dat een gerucht dat met met graagte door notarissen wordt gelanceerd?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 07 sep 2018 19:53

Voor een bankgift is de tussenkomst van een notaris niet nodig. Als de schenker en/of de begunstigde zich aanbieden met de nodige documenten, zal het Registratiekantoor alles in orde maken.
Het notariaat wenst voor zo'n dingen eigenlijk het alleenrecht te bekomen, zodat bepaalde zaken niet kunnen zonder hun tussenkomst.
Een voorbeeld : akte van erfopvolging indien er een huwelijkscontract of testament is. Nu enkel mogelijk via een notaris. Maar de Registratiekantoren kunnen dat evengoed afleveren en dan nog goedkoper. Zij beschikken ook over de nodige gegevens.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5927
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 07 sep 2018 20:52

Enkele jaren geleden heb ik zelf een schenking (bankgift) laten registreren en ik ben geen notaris.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Cdr
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 sep 2018 11:04

Bedankt!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”