vruchtgebruik en successierechten

vanpari
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vruchtgebruik en successierechten

#1 , 04 sep 2018 16:46

situatieschets :
ik ben gescheiden en hertrouwd. Ik heb 2 kinderen uit mijn vorig huwelijk. Mijn echtgenote heeft ook 2 kinderen uit haar vorig huwelijk. Getrouwd onder het stelsel scheiding van goederen, waarvan enkel het woonhuis (waarvan ieder de helft heeft betaald) in gemeenschap en de gemeeschappelijke gelden.
1.Wat gebeurt er met dit huis als bv. ik kom te overlijden? Heeft mijn echtgenote het vruchtgebruik hiervan ? En eventuele kosten ? Of omgekeerd.
2.Serviceflat : aangekocht met mij voor 80 % eigenaar en mijn echtgenote voor 20 %. Vraag : heeft mijn echtgenote hiervan het vruchtgebruik bij mijn overlijden (zijn hier kosten aan?) of kunnen mijn kinderen hun deel opeisen?
3.Studio in Brussel : 50 % met mij als eigenaar en 50 % mijn ex-echtgenote. Vraag : heeft mijn huidige echtgenote hiervan vruchtgebruik bij mijn overlijden ? en eventuele kosten?
4.Wat gebeurt er met de gemeenschappelijke rekeningen en spaargelden? Gaat de helft naar de kinderen van de overleden partner?
5.Of is er een mogelijkheid een schenking te doen. vb. ik schenk de 80 % van de serviceflat aan mijn 2 kinderen op voorwaarde dat wij het volledig vruchtgebruik behouden en mijn huidige echtgenote het volledig vruchtgebruik na mijn overlijden + welke kosten ? Idem voor de studio in Brussel (natuurlijk het vruchtgebruik voor de helft, daar mijn ex ook helft eigenaar is)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 05 sep 2018 19:52

Bij uw overlijden heeft uw echtgenote het vruchtgebruik over heel uw nalatenschap. Terwijl uw kinderen de blote eigenaar worden van uw deel in elk goed.

In principe zijn uw kinderen niets met zo'n situatie, alleen kosten van groot onderhoud. Zij kunnen wel hun deel opeisen behalve van de gezinswoning, dwz. het goed waar u woonde bij uw overlijden.
Meestal betekent dit dat zo'n goed wordt verkocht en ieder zijn deel van de verkoop ontvangt. Maar uw vrouw kan het deel van de kinderen ook terugkopen.

Ik wil wel voorstellen eens onder mekaar daarover te praten en het advies van een notaris in te winnen. Rekening houdend met meerdere onroerende goederen, nog aanwezige roerende goederen, de verschillen in de eigendomsverhouding en de ' twee soorten ' kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”