Begunstigde groepsverzekering.

mathilde63
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Begunstigde groepsverzekering.

#1 , 02 sep 2018 20:35

Mijn onlangs overleden zus was ongehuwd, had geen kinderen en had altijd laten verstaan dat ik de begunstigde was van haar groepsverzekering.Blijk nu niet het geval :( Kan ik te weten komen wie dat dan uiteindelijk wel geworden is of heeft de verzekeringsmaatschappij zwijgplicht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 02 sep 2018 20:57

Als er in die polis geen begunstigde is aangeduid, komt de uitbetaalde som gewoon bij de nalatenschap. En wordt die dus verdeeld tussen alle erfgenamen. Daar ben je ook bij - tenzij er een testament is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 sep 2018 21:18

De verzekeraar zal U dat niet zomaar vertellen.
U zou zich kunnen beroepen op uw hoedanigheid van erfopvolger die de wettelijke plicht heeft in de aangifte van nalatenschap de levensverzekering, het uitgekeerde bedrag en de begunstigde(n) te vermelden. De begunstigde moet immers zelf geen aangifte indienen. Aangezien het niet vervullen van die verplichting ook nog eens beboet kan worden, heeft U dus een concreet belang dat U kan inroepen.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 03 sep 2018 09:35

Er moet begonnen worden met de maatschappij mee te delen dat de verzekeringnemer overleden is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mathilde63
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 sep 2018 20:44

Dus ik kan dat wel degelijk opvragen bij de verzekeringsmaatschappij? En zijn zij dan verplicht die gegevens aan mij door te geven?

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 sep 2018 22:29

U leest dingen die er niet staan.
Laten we toch eerst uw hoedanigheid bepalen.
Bent U uitgesloten van de "gewone" erfenis van uw zuster door een testament of niet?
Dat is een enorm verschil.
Ik ga de twee mogelijkheden niet alle twee bespreken: ik zou dus eerst van U willen weten of U een erfopvolger bent of niet.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 04 sep 2018 12:01

Zodra de verzekering weet dat de verzekeringnemer overleden is, zullen zij de procedure van uitbetaling starten en de begunstigde zoeken en verwittigen. Als jij dat bent, zal je het wel horen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”