recht van huren naakte eigendom

Levi-Lino
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

recht van huren naakte eigendom

#1 , 02 sep 2018 07:40

Toen ik 17 was zijn mijn ouders geschijden en heeft mijn vader zijn deel van de woning aan mij geschonken en ben ik voor de helft naakte eigenaar mijn moeder heeft vruchtgebruik mijn moeder verhuurd het wat haar recht is de omdat ik mijn huis heb verkocht en de koop van mijn nieuwe huis helaas niet kon doorgaan waar ik niets aan kan doen ging ik op zoek naar een voorlopige huurwoning Ik hoorde dat het huis al geruime tijd leeg stond belde mijn moeder dat ik het ging huren en ze weigerde dit ik heb het huis inmiddels gezien en zelfs de wc is gesloopt het ziet eruit als een kraakpand maar heb ik niet het recht om voorrang te krijgen op het huren of mag ik alleen meedelen in de kosten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 sep 2018 10:45

Een vruchtgebruiker dient het huis te onderhouden zoals een andere eigenaar/verhuurder. Zij zal dus als verhuurder moeten instaan dat de woning in goede staat van onderhoud blijft. Ze kan u dus enkel aanspreken voor de helft van de grote onderhoudskosten zoals daar zijn een nieuw dak, of nieuwe ramen. De huurschade is volledig voor haar rekening als ze die niet kan recupereren van anderen (huurders)
Werd er een plaatsbeschrijving opgemaakt bij aanvang van het vruchtgebruik?

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 sep 2018 11:58

Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat de naakte eigenaar voorrang zou moeten krijgen inzake de huur.

De vruchtgebruiker heeft het genot van de zaak; de vruchtgebruiker beslist aan wie ze het goed verhuurt. U zal moeten wachten tot het vruchtgebruik eindigt om over de zaak te kunnen beschikken.

Dit neemt niet weg dat u de kosten die ontstaan door wanbeheer van de vruchtgebruiker, kunt verhalen op deze laatste.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 02 sep 2018 12:09

Toch even inpikken.

Heeft TS enig recht om de verwaarlozing = duidelijke waardevermindering tegen te houden?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”