aanvaarding/verdeling erfenis

hobo
Topic Starter
Berichten: 40

aanvaarding/verdeling erfenis

#1 , 28 aug 2018 14:42

Echtgenoot 5 maand overeden . In verband met de vrijgave en verdeling van de goederen ondervindt ik als echtgenote de grootste moeilijkheden.

Even in het kort geschets : gemeenschap van goederen, onze twee kinderen aanvaardden de erfenis : ik 50 - zij 50 (tekenden de akte van erfopvolging). Door moeilijkheden met één kind die zich niets wil aantrekken, gaf de notaris mij een volmacht voor bovenvermelde vrijgave en verdeling. Ten minste één bank aanvaardt mijn volmacht niet; gevolg : tegoeden en effectenportefeuille blijven geblokkeerd. De bank wil dat onze onwillige dochter opdracht geeft (tekent) om de effectenportefuille over te schrijven, wat zij weigert. Zij beweren (de bank) dat de enige mogelijkheid is als ik verzaak aan het vruchtgebruik en bijgevolg dat de kinderen nu kunnen beschikken over hun deel min afhouding van mijn deel van het VGB.

1) Is het misschien interessant om uit de impasse te geraken dat ik het vruchtgebruik NU opneem ? (74 jaar)

3) Laat ik al het vruchtgebruik berekenen door notaris ?

2) Een bank raadt mij aan een goede maar zeer dure advocaat/fiscalist te raadplegen voor de afhandeling van deze vrij gecompliceerde erfenis. Ik ben minder geneigd dit te doen gezien de duur van een eventuele tussenkomst, de honoraria en omdat ik dan een definitieve breuk vrees met mijn dochter en haar familie.

IK HOOP DAT IEMAND MIJ TOCH EEN HINT KAN GEVEN WANT HET WORDT ECHT ONMOGELIJK VOOR MIJ OM DIT ALLEEN OP TE LOSSEN.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 28 aug 2018 19:07

Gezien het huwelijksstelsel behoudt u de helft van de goederen, terwijl de helft van uw man verdeeld wordt tussen de kinderen voor de blote eigendom met het vruchtgebruik voor uzelf.
Dat is dikwijls geen gemakkelijke toestand omdat de erfgenamen niet kunnen beschikken over die gelden zolang u leeft. Dit kan omzeild worden door de afkoop van het vruchtgebruik. Maw. men betaalt u dat in één keer uit, volgens een barema opgemaakt naar de leeftijdstabellen. Voor een vrouw van 74 jaar ligt dat percentage officieel op 13.59 % van het totaal. Uw kinderen verdelen dan 86.41 % van de erfenis van uw man. Zo kunnen zij zonder beperkingen zelf beslissen hoe dat geld gebruikt wordt.
Dit vermelde percentage 13.59 is niet te nemen of te laten, jullie kunnen iets anders afspreken. Een rechter zal zich steeds baseren op de officiële tabel.
Begin (nog) niet met een advocaat. Uw notaris kan ook zo iets oplossen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

hobo
Topic Starter
Berichten: 40

#3 , 29 aug 2018 12:45

Bedankt voor de snelle reactie !

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”