Testament invorderng van inkorting

EMO
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Testament invorderng van inkorting

#1 , 28 aug 2018 10:54

Beste,

Mijn zus overleed 4 oktober vorig jaar.
Mijn moeder is nog in leven.

Mijn zus was lesbische en leefde sinds jaren samen met haar vriendin.

Wij zijn als wettelijke erfgenamen volledig uit gesloten van de erfinis.


Heeft mijn moeder geen recht op het resevatoire gedeelte?
Zo ja hoe vorder ik dit?

Mv
eLs

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 28 aug 2018 10:59

Wie zijn de erfgenamen en hoe groot is hun beschermd deel
  • Kinderen of kleinkinderen
  • Ouders
  • Echtgeno(o)t(e)
Er zijn geen andere categorieën van reservatairen. Broers, zussen, ooms, tantes, neven of nichten hebben geen wettelijk beschermd erfrecht. Heeft u alleen zulke erfgenamen? Dan verdeelt u in volle vrijheid en naar eigen goeddunken uw vermogen via een testament of tijdens uw leven via een schenking.
Reservataire erfgenamen: ouders
Een tweede categorie van reservatairen zijn de ouders. Zij kunnen alleen hun reserve inroepen als de overledene geen kinderen nalaat. Bovendien kunnen ze hun reserve ook niet laten gelden tegen schikkingen die de overledene deed in het voordeel van zijn echtgenoot of wettelijk samenwonende partner.
Bron: https://www.notaris.be/erven-schenken/s ... erfgenamen

Conclusie: Als je zus schikkingen deed (een testament opstelde) ten voordele van haar vriendin die "wettelijk samenwonende partner" of echtgenote was, hebben je ouders geen recht op reservatoir gedeelte.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”