nieuw erfrecht

edith1996
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

nieuw erfrecht

#1 , 27 aug 2018 22:00

hallo,
10 jaar geleden heb ik een bankgift met last gekregen van mijn tante in de vorm van een beleggingsportefeuille.
Na haar overlljden zal deze portefeuille mij toekomen, nu kan ik uiteraard daar geen gebruik van maken.
Ik heb indertijd dan ook geen schenkingsrechten betaald en omdat het nu zolang geleden is hoeft dat ook niet meer als mijn tante ooit zal
overlijden.
Het testament van mijn tante is ook opgemaakt onder de vorm van een duo-legaat waarvan een goed doel de begunstigde ;Deze dienen 50 % van het bruto aan mij te laten.

Mijn vraag in deze is dan ook : mocht mijn tante overlijden zal dan met het nieuwe erfrecht dat van kracht wordt volgende week de bankgift terug in de fictieve massa verrekend worden en moet mijn tante dan een behoud van rechten aanvragen bij de notaris om dat te vermijden ?

Alvast bedankt.

.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 27 aug 2018 22:07

Aangezien uw tante geen reservataire erfgenamen heeft is er geen sprake van fictieve massa.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”