Aanvraag Attest van erfopvolging

Katia007
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aanvraag Attest van erfopvolging

#1 , 27 aug 2018 14:31

Hallo,

Ik heb een vraag over een aanvraag attest van erfopvolging. Mijn vader is kort geleden overleden, wij zijn kinderen zijn niet woonachtig in België nu moet ik van de bank een attest van erfopvolging aanvragen. Echter weet ik niet of wij de erfenis willen aanvaarden omdat wij geen inzage hebben in zijn financiële situatie. We weten dus niet of dit gezien kan worden als een zuivere erf-aanvaarding. Wie kan mij dit uitleggen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 27 aug 2018 17:49

Dan ga je best naar een notaris en doe een aanvaarding onder boedelbeschrijving.
Dat zal de enige manier zijn om te weten te komen hoe zijn situatie was, zonder dat je eerst alles aanvaardt.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2018 22:50

Op het aanvraagformulier voor een attest van erfopvolging verklaart U zelf dat U erfgenaam bent. Het aanvragen en het krijgen van zo een attest lijkt me echter onvoldoende om te kunnen spreken van een aanvaarding van een nalatenschap. Van zodra U echter dat attest gebruikt en het afgeeft aan een bank, denk ik dat U de stap naar aanvaarding heeft gezet.
Het is zeer moeilijk te weten te komen wat iemand zijn vermogen is. Het actief, dat valt nog mee. De schulden, dat is al moeilijker. Op burgerlijk vlak heeft men daarvoor de procedure "aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving" ingesteld. Op fiscaal vlak is dat echter onvoldoende. De fiscus mag namelijk drie jaar teruggaan in de tijd. Als uw vader in die periode een bepaalde som bezat waarvan de fiscus op de hoogte is (een verkoop van een onroerend goed; een erfenis; een uitgekeerde levensverzekering); en U kunt niet bewijzen waar dat geld naartoe is, zal U daar worden op belast met successierecht. Ook al heeft U aanvaard onder het genoemde voorrecht van boedelbeschrijving.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”