erfenis van woning

mekongdelta
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

erfenis van woning

#1 , 25 aug 2018 23:58

Beste,

Vorig jaar trouwde ik met mijn vriendin volgens het wettelijk stelsel,zelf ben ik kinderloos en zij heeft een dochter uit een vorig huwelijk.Ik heb een aantal eigendommen van voor mijn huwelijk en mijn vrouw bezat niets.We hebben nu het plan opgevat om er te verkopen en met dat geld samen een appartement te kopen.Zij zal dan voor de helft mee eigenaar worden,indien zij voor mij overlijd,wat gebeurd er dan?Zal de dochter aanspraak kunnen maken op de helft van de woning of moeten we een regeling treffen dat deze helft naar de langstlevende echtgenoot gaat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 aug 2018 18:37

Vermits u kinderloos bent, zal uw erfenis ooit naar 'anderen' gaan, dwz. vreemden voor u. Zorg dus voor een algemene regeling van uw nalatenschap.
Indien u niets regelt, gaat die flat naar haar als u eerst overlijdt. Sterft uw vrouw voor u , erft haar dochter de helft van het appartement.

Als u niet wil dat haar dochter (een stuk van ) die flat erft, moet u ze op uw naam kopen. Bij uw overlijden mag u vrouw blijven wonen zolang ze zelf leeft.

Ik zou de raad willen geven : praat eens met uw notaris over uw concrete situatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mekongdelta
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2018 11:27

Dacht wel dat we hiervoor best Notaris raadplegen,in ieder geval bedankt.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”