erven/volmacht

mv2656677
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

erven/volmacht

#1 , 21 aug 2018 10:05

Hallo ,een vraag die mij al een tijd bezig houd eerst een overzicht, mijn moeder is overleden 3 jaar geleden we zijn met 4 kinderen mijn pa heeft een zorg volmacht gegeven aan de jongste om zijn zaken te regelen enz . Die heeft de woning van mijn pa volledig laten uitleven ,niets hersteld enz. Nu zit pa in rusthuis en heeft ze hem zover gekregen om de woning te laten schatten op 220000€ wat volgens mij heel laag is ( oppervlakte 800m2 woning van 1960 met 3 verdiepingen enz )en te verkopen aan haar dochter! Ik ben al naar notaris om uitleg geweest die zei ,,het kalf is al verdronken ,, werk voor advocaat . Die heb ik ook bezocht en die wou er direct een zaak van maken maar dat kon veel geld kosten en ruzie . Maar toch blijft het me dwars zitten ,kan dit zomaar zonder dat alle kinderen op de hoogte waren ,verkopen enz de koopsom zou op spaar rekening staan maar werd bijgezegd dat rusthuis duur is en pensioen van pa niet genoeg is ,een goed verstaander weet dan al genoeg ... Hebben wij dan geen rechten op inzage en handelingen enz ?

Heb het huwelijkscontract gevonden zie hier onder (letterlijk overgeschreven )
,,
Er zal tussen de aanstaande echtgenoten een algemene gemeenschap bestaan van al hunne tegenwoordige en toekomende , roerende en onroerende goederen, zonder enige uitzondering

De langstlevende der aanstaande echtgenoten ,zal , in alle gevallen , op de goederen der gemeenschap , bij voorbedeling in eigendom behouden , alle zijn kleren , linnen, wollen en juwelen die tot zijn personlijk gebruik dienen alsmede diegene van de eerstservende

In aanmerking van hun huwelijk doen de aanstaande echtgenoten wederzijdse en onherroepelijke gifte ,hetgeen zij beiden verklaren te aanvaarden

Van de volle eigendom en het maximum toegelaten door de wet op de goederen afhangende zo van de gemeenschap als van de nalatenschap van eerstervende , vrij van borgstelling op het vruchtgebruik toekomende aan de ascendenten van het recht van al of aan een deel der goederen zo roerende als onroerende van zijne nalatenschap of van de gemeenschap afhangende , op prijzie in eigendom over te nemen , van het recht van alleen de pachten der gemeenschap voort te zetten mits er ook alleen de lasten van te dragen
Waarvan akte

Heb al antwoord gekregen (is net hetzelfde als de langstlevende heeft alles
als ik het begrijp
dan kan je der niks tegen doen) Is dit waar ? graag advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 aug 2018 20:52

ik antwoord hier enkel op het gedeelte over het huwelijkscontract.

Dit is geen "langst leeft, al heeft" volgens mij. Mijn commentaar staat er tussen.
*****************************
,,
Er zal tussen de aanstaande echtgenoten een algemene gemeenschap bestaan van al hunne tegenwoordige en toekomende , roerende en onroerende goederen, zonder enige uitzondering
HIER ZEGT MEN ALLEEN DAT ER EEN ALGEHELE GEMEENSCHAP IS.
*****************************

De langstlevende der aanstaande echtgenoten ,zal , in alle gevallen , op de goederen der gemeenschap , bij voorbedeling in eigendom behouden , alle zijn kleren , linnen, wollen en juwelen die tot zijn personlijk gebruik dienen alsmede diegene van de eerstservende
DIT IS EEN ZOGENAAMD PRECIPUT OF EEN VOORAFNEMING. DAT GAAT ALLEEN MAAR OVER DE KLEDIJ EN DE JUWELEN.
*****************************
IK LEES GEEN ENKELE BEPALING OVER HOE DE GEMEENSCHAP VERDEELD MOET WORDEN.
*****************************
VANAF HIER GAAT HET OVER EEN GIFTE TUSSEN ECHTGENOTEN. DIE KAN ALLEEN MAAR SLAAN OP DE NALATENSCHAP (DUS NA DE VERDELING VAN DE GEMEENSCHAP die dus volgens mij gebeurt volgens de wet d.w.z. in twee gelijke delen).
In aanmerking van hun huwelijk doen de aanstaande echtgenoten wederzijdse en onherroepelijke gifte ,hetgeen zij beiden verklaren te aanvaarden

Van de volle eigendom en het maximum toegelaten door de wet op de goederen afhangende zo van de gemeenschap als van de nalatenschap van eerstervende ,
DAT HIER DE GEMEENSCHAP WORDT VERMELD, IS ENKEL OM AAN TE DUIDEN DAT DE GIFTE ZOWEL BETREKKING HEEFT OP DE EIGEN GOEDEREN ALS OP DE GOEDEREN DIE UIT DE GEMEENSCHAP AFKOMSTIG ZIJN (soms slaat een gifte enkel op eigen goederen)

vrij van borgstelling op het vruchtgebruik toekomende aan de ascendenten van het recht van al of aan een deel der goederen zo roerende als onroerende van zijne nalatenschap of van de gemeenschap afhangende , op prijzie in eigendom over te nemen , van het recht van alleen de pachten der gemeenschap voort te zetten mits er ook alleen de lasten van te dragen
Waarvan akte
*****************************
IK ZOU DE AANGIFTE VAN NALATENSCHAP VAN UW MOEDER WEL EENS WILLEN LEZEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”