schenking aan tweede kind

hobo
Topic Starter
Berichten: 40

schenking aan tweede kind

#1 , 20 aug 2018 09:54

Schenk mijn oudste dochter in 2017 voor aankoop woning €200.000 (via Pacte Adjoint met vermelding : als voorschot op erfenis). Pacte Adjoint wordt registreerd en 3% rechten werden betaald.

Mijn echtgenoot overlijdt in april 2018 en notaris beweert dat ik ook €200.000 moet geven aan de andere dochter, wat ik van plan ben maar moet dit NU gebeuren ? Kan dat niet achteraf, bv. ook met een bankgift of P.A. ?

Wij hadden als huwelijkscontract het wettelijk stelsel, dus gemeenschap van goederen.

Met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 20 aug 2018 12:19

U moet alleszins de helft nu reeds compenseren, de schenking werd immers door twee personen gedaan waarvan er nu één is overleden. Dat deel van de schenking wordt nu verrekend met de erfenis.
Hou er rekening mee dat de wetgeving per 1 september gewijzigd wordt. Daarom is het beter ook uw deel van de schenking (uit uw helft van de gemeenschappelijke bezittingen) nu reeds aan het tweede kind te compenseren. Het waarom zal uw notaris u wel uitleggen.

Door dit nu niet te regelen zaait u mogelijks onmin tussen uw twee kinderen na uw eigen overlijden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”