verkoop van huis

enero
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verkoop van huis

#1 , 17 aug 2018 19:40

Hallo iedereen,
Wij zijn getrouwd met gemeenschap van goederen. Voor ons allebei is de tweede huwelijk, ik heb twee kinderen van 1 huwelijk, mijn echtgenoot 1 kind. De kinderen zijn al meerderjarig. Mijn echtgenoot heeft zijn huis in het huwelijk contract ingebracht, staat officieel dat wij eigenaars van ons huis.
Nu hebben wij beslist ons huis te verkopen en in huurappartement in te trekken zodat wij meer financiele ruimte voor ons hebben.
Wij zijn allebei 65+ .
Wat zal gebeuren in geval als mijn echtgenoot komt overlijden? Hij sukkelt met zijn gezondheid.
Mag ik de helft van geld dat wij krijgen voor verkoop van ons huis behouden, gezien ik toch ook de eigenaar van huis. Op welk bedrag heeft het kind van mijn echtgenoot een recht te erven?

Mvg Enero

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 aug 2018 19:56

Best je vraag maar één maal posten. Staat nu in twee verschillende threads én daarenboven op deze pagina nog eens dubbel.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 17 aug 2018 20:29

Het hangt ervan af hoeveel de inbreng van het huis vertegenwoordigde van zijn totaalbezittingen.
Indien teveel dan kan zijn kind inkorting vragen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 18 aug 2018 15:11

Hij heeft het recht om de helft van die woning in te brengen in de huwelijksgemeenschap. Dus bij verkoop : 50-50.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 18 aug 2018 15:33

De vraag laat uitschijnen dat de man
het huis volledig heeft ingebracht.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

enero
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 aug 2018 18:46

Beste

Het huis is volledig in gemeenschap gebracht ( in het huwelijkscontract dat opgemaakt door notaris).

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 18 aug 2018 18:56

Idd, volledig ingebracht. Slecht geformuleerd, sorry. Eigendomsverhouding is toch nu 50-50.
En dat mag en kan, als er één kind is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”