Erven bij scheiding van goederen

Ascle
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erven bij scheiding van goederen

#1 , 17 aug 2018 18:19

Dag,

Wij gaan trouwen met scheiding van goederen.

Wat bij overlijden? Kunnen we een clausule bijvoegen waardoor de ene partner alle goederen (roerend en onroerend) volledig erft (mits betaling van de successierechten) en omgekeerd?

Zoniet, wat zijn de opties qua erfrecht in dit stelsel?

Er zijn, momenteel, geen kinderen. De directe erfgenamen zijn nu onze ouders, maar we willen niet dat zij iets erven, tenzij de langstlevende partner ook komt te sterven.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 17 aug 2018 18:29

Dan zou ik zeker zo'n clausule voorzien ga best langs een notaris.
Wij hebben zelfs enkele clausules om te bepalen wie wat mag hebben bij scheiding.
Vb bruingoed voor X - witgoed voor Y boeken al naargeland de onderwerpen economie voor Y - wetenschappen voor X enz

Ascle
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 aug 2018 19:21

Goed om te horen dat dit gaat in dit stelsel, aangezien het vermogen apart blijft en ik er vanuit ging dat zo'n clausule niet kon door bovenstaande.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 17 aug 2018 20:34

Als er geen reservataire erfgenamen zijn dan kan iedereen, onafgezien in welke situatie hij verkeerd, zijn bezittingen nalaten aan eender wie. Dus ook zij die gehuwd zijn met scheiding van goederen kunnen dat.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 18 aug 2018 15:06

Opletten , bij scheiding van goederen. Idd, een clausule 'langst leeft, al heeft' is enkel van toepassing op gemeenschappelijk vermogen. En dat is er niet bij scheiding van goederen. Men kan wel één en ander regelen via testament.
Men kan de ouders wel onterven tgv. de partner.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”