hoe worden aktekosten bepaald bij erfenis?

leek 2018
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

hoe worden aktekosten bepaald bij erfenis?

#1 , 15 aug 2018 10:23

goedemiddag allemaal,

Bij de afhandeling van een erfenis hebben wij van de notaris een aantal kostenbladen ontvangen.
Daar staan dan altijd verschillende kosten op.
Kan iemand mij zeggen hoe aktekosten bepaald worden? En waar / wie dat geld naartoe gaat?
In enkele gevallen zijn de aktekosten veel hoger dan het ereloon van de notaris, vandaar mijn vraag. Ik zou graag weten wat er met ons geld gebeurt.

alvast bedankt voor jullie reakties
K.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 aug 2018 14:16

Staat dat er net bij vermeld?
Over welke akte gaat het en wat hield de opdracht in die aan de notaris werd gegeven?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

leek 2018
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 aug 2018 11:40

De opdracht aan de notaris was de afhandeling van een erfenis na een overlijden.
De afhandeling is nu zo goed als rond, wij hebben een aantal aktekostenbladen ontvangen, met de diverse kosten per uitgevoerde activiteit, maar ik vraag mij dus af hoe die aktekosten bepaald worden.
Het gaat over aktes voor neerlegging van het testament van de overledene, akte voor de verklaring aanvaarding van de boedelbeschrijving, akte van inventaris van de boedel, akte van vereffening van de gelden van de nalatenschap.
Ik zie in de kostenbladen geen verband tussen de erelonen en de aktekosten. Soms zijn de aktekosten veel hoger dan de erelonen, soms is het net omgekeerd. Hoe aktekosten bepaald worden is mij dus totaal niet duidelijk.
Wat ik mij ook afvraag is voor wie de aktekosten uiteindelijk bestemd zijn. Notaris, overheid, ...

vriendelijke groeten
K.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”