schenking via nederlandsche notaris

hobo
Topic Starter
Berichten: 40

schenking via nederlandsche notaris

#1 , 15 aug 2018 08:30

Mijn echtgenoot en ik schonken in 2007 een niet onaardige aandelenportefeuille aan onze twee kinderen via een Nederlandsche notaris. Wij hadden het vruchtgebruik en de fondsenportefeuille is nog altijd volledig gebleven. Nu is mijn echtgenoot overleden en merk ik dat die portefeuille in de erfenisaangifte is opgenomen (kreeg op voorhand geen voorstel te lezen van de notaris) met de oplijsting van de verschillende fondsen als volgt "fonds x met als bedrag in hoofdsom en intresten op de dag van overlijden € xxxx waarvan de echtgenoten XX enkel het vruchtgebruik bezitten". Ik begrijp hieruit dat ik geen erfbelasting dien te betalen op mijn vruchtgebruik maar dat onze kinderen eventueel erfbelasting riskeren te betalen op die effectenportefeuille.

Bij notaris.be lees ik : "Erfbelastingen bleven verschuldigd op de via Nederlandse notaris geschonken goederen als de schenker binnen de drie jaar na de schenking overleed." Die conditie is ruimschoots vervuld.

Ik vind geen bewijs dat er ooit schenkingsrechten betaald zijn en dit is zeker op aanraden geweest van de Belgische bank en de Nederlandse notaris. Mijn echtgenoot zou anders zeker wel erfrechten of registratierechten betaald hebben want we wilden alles legaal hebben.

Is iemand van deze regeling op de hoogte ? Is die constructie nog altijd geldig ? Was het nutteloos dit in de aangifte te vermelden daar de fondsen mij niet meer toebehoren ?

Met dank en vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 aug 2018 15:27

"€ xxxx waarvan de echtgenoten XX enkel het vruchtgebruik bezitten". Ik begrijp hieruit dat ik geen erfbelasting dien te betalen op mijn vruchtgebruik maar dat onze kinderen eventueel erfbelasting riskeren te betalen op die effectenportefeuille."

Men dient nooit erfrechten te betalen op iets dat men zelf bezit. Men kan niet van zichzelf erven.
In de tekst staat eigenlijk dat de echtgenoten geen eigenaar zijn van die effectenportefeuille (kan ook niet want de kinderen zijn reeds jaren de eigenaars), maar enkel het vruchtgebruik bezitten.
Het probleem dat u meent te zien is er simpelweg niet.

U moet wel nagaan wat er in de schenkingsakte staat omtrent de overgang van het vruchtgebruik dat toebehoorde aan uw overleden echtgenoot. Nml naar wie gaat dat?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

hobo
Topic Starter
Berichten: 40

#3 , 17 aug 2018 08:34

Ik heb nog een vraag over hetzelfde successiedossier. Vorig jaar heb ik op eigen houtje en schenking gedaan aan één dochter (mijn echtgenoot was te zwaar ziek om mee te beslissen). Die dochter scheidt en wil de echtelijke woning niet overnemen. Zij koopt een woning en vraagt om te helft bij te leggen. Ik doe dat via een "Pacte Adjoint" op aanraden van het juridische afdeling van mijn bank. Mijn dochter betaalt de 3% registratierechten zelf en alles schijnt in orde.
In het Pacte Adjoint is vermeld dat die som een voorschot op haar erfenis is (van de begiftigde dochter). Mijn andere dochter wilde voorlopig niets. Mijn echtgenoot overlijdt en ik wordt met de ganse rompslomp van een ingewikkelde erfopvolging geconfronteerd. Nu zou bliijken het dat ik diezelfde som NU moet betalen - of tenminste nu met de successie regelen - opdat de andere dochter ook hetzelfde zou krijgen. Zij weigert elk contact met mij en dat doet me ook heel veel pijn. Ik had gehoopt die som te kunnen schenken op een later tijdstip (eventueel met een Pacte Adjoint of bankgift). Ik ben zelfs bereid om dit schriftelijk te bevestigen. Ik vind het heel erg dat ze al veel geld zal erven in naakte eigendom (ons huwelijkscontract = gemeenschap an goederen) en mij daarbij toch helemaal links laat liggen, zelfs niet komt opdagen om de nodige handtekeningen te geven ......

Ik hoop dat mijn uitleg niet te verward is.

berouw komt na de zonde ..... vooral als men té goed is voor de kinderen !

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”