Bpost geblokkeerde rekening

Renaultmegane
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Bpost geblokkeerde rekening

#1 , 14 aug 2018 12:31

Beste lezer,
De spaarrekening van mijn ouders is geblokkeerd, aangezien ik twee broers ( beide overleden)had die elks 3 kinderen hadden, lukt het mij niet de rekening waar een 500 euro op staat te deblokkeren, ik en mijn ouders hadden geen band meer met de kinderen die ondertussen volwassen zijn.
Nu, na elk jaar gaat er 50 euro af voor dossierkosten, stel ik me de vraag : wat als het saldo 0 is, gaat de rekening dan op -50 ? Dat geld intresseert mijn moedertje van 86 niet, wel die steeds terugkerende post van Bpost, dossierkosten en stand van rekening, telkens geldplundering.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Renaultmegane
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 aug 2018 12:03

Iemand ?

eylis
Berichten: 8840

#3 , 20 aug 2018 12:30

Waarom kan uw moeder niet aan haar spaarrekening? Daar moeten hun kinderen toch geen toelating voor geven?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 aug 2018 15:37

De kinderen van die 2 broers zijn wel nog erfgenamen, en moeten dus mee tekenen en erven. 500€ te delen door minstens 7 personen.
Daar zal niet ver mee komen.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 20 aug 2018 19:17

De vader is overleden? Dat stond niet in de post. Vandaar dat niemand reageerde omdat de case echt niet duidelijk was....

Renaultmegane
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 aug 2018 10:20

Oei ja, sorry, dus mijn vader is overleden, daarom. Rekening werd geblokkeerd en nu moet ik nog de akte binnenbrengen met de namen en de adressen van de kleinkinderen maar wij, mijn moeder en ik, hebben daar geen enkele band mee, dus zegt mijn moeder, laat het maar zo, dat ze die 500 euro maar houden, notaris kost meer.
Mijn vraag is nu, wat als het bedrag onder de nul komt, moet zij dan betalen ? Is elk jaar 50 euro . Bedankt voor de antwoorden.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 21 aug 2018 10:45

Ik zou in eerste instantie Bpost contacteren met de mededeling dat voor je moeder (en haar gzondheidstoestand) de kosten en inspanningen (notaris, erfgenamen zoeken etc) niet opwegen tegen het bedrag dat er nog op de rekening staat en ze de bijgevolg de rekenening niet verder kan beheren. Vraag of de rekening dan, als alle gelden zijn uitgeput door de jaarlijkse dossierkosten, gewoon ophoudt te bestaan, of ze dan gesloten kan worden. Hier ook wat meer info over "slapende tegoeden": https://www.wikifin.be/nl/themas/uw-dag ... rekeningen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”