Vruchtgebruik 2de woonst buitenland

MichielVC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vruchtgebruik 2de woonst buitenland

#1 , 06 aug 2018 09:53

Hallo,
ik zit met een ingewikkelde situatie ivm een huis in Spanje. Het was eigendom van mijn oom en mijn moeder, maar deze zijn echter kort na elkaar overleden, waardoor mijn 2 nichten en 1 neef het deel (de helft) van hun vader (mijn oom) hebben geërfd en mijn broer en ikzelf de andere helft van mijn moeder. Mijn moeder was echter hertrouwd en mijn stiefvader is nog in leven (64 jaar).
Mijn nicht en ikzelf willen het huis overnemen van de rest van de familie, namelijk zij koopt haar broer en zus uit en ik mijn broer. Mijn vraag is nu of er nog vruchtgebruik betaald moet worden aan mijn stiefvader en zo ja hoeveel. Bijkomend probleem is dat er in de Spaanse akten geen sprake is van mijn stiefvader en het huis gewoon nog steeds op naam van mijn oom en mijn moeder staat.
Alvast bedankt voor uw hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 06 aug 2018 12:02

Als er geen testament was dan heeft uw stiefvader het vruchtgebruik van een halve woning.
Aangezien het niet de gezinswoning is kan de omzetting van het vruchtgebruik geëist worden.
Het bedrag hangt af van de waarde van de (halve) woning en zijn ouderdom.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”