woning schenken aan de kinderen bij echtscheiding

Jelie0566
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

woning schenken aan de kinderen bij echtscheiding

#1 , 05 aug 2018 13:02

Mijn echtgenoot en ik gaan scheiden. We zijn getrouwd met gemeenschap van goederen. Onze woning is bijna afbetaald, we moeten nog 20 maanden afbetalen. Ik ben bij de notaris geweest voor informatie. Hij heeft vermeld dat we onze woning aan de kinderen kunnen schenken en dat ik vruchtgebruik zou kunnen hebben. Maar ik ben hier niet op ingegaan. Kan iemand mij uitleggen hoe dit dan in zijn werk gaat? Want als ik vruchtgebruik heb, woon ik dan gratis? En moet mijn echtgenoot dan een woning kopen of huren?
Jelie0566

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 05 aug 2018 13:24

Men kan schenken met behoud van vruchtgebruik.Dat klopt.
Maar aangezien je niet de enige eigenaar bent zal je maar een proportioneel en dus partieel vruchtgebruik hebben.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jelie0566
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 aug 2018 14:12

En is er mogelijkheid om volledig vruchtgebruik te hebben?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5410

#4 , 05 aug 2018 16:05

Om de blote eigendom aan je kinderen te schenken moet je echtgenoot akkoord gaan om zijn deel ook te schenken. Als de kinderen nog minderjarig zijn vertegenwoordog jij de kinderen voor de schenking van je echtgenoot zijn deel en omgekeerd.

Je hebt dan elk nog de helft van het vruchtgebruik. Diegene die in het huis blijft wonen moet het halve vruchtgebruik van de andere uitkopen. Je betaalt nog elk de helft van de nog uitstaande lening af. De vruchtgebruiker betaalt alle lasten (onroerende voorheffing etc)

Diegene die niet in het huis blijft wonen moet het dan stellen met de uitbetaling van het vruchtgebruik (ruwweg 25% van de waarde van het huiscals je rond de 50 bent) ipv de helft van de waarde van het huis.

Jelie0566
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 aug 2018 16:36

Hartelijk dank voor dit duidelijk antwoord!
Even concreet :
Ik ben 51, mijn echtgenoot is 52.
We schatten ons huis op 420.000 euro.
Ik betaal hem 25% maw. 105.000 euro.
Dit alles in de veronderstelling dat hij akkoord gaat.

Dank voor deze uitleg!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”