erfenis grootouders

gina_peter
Topic Starter

erfenis grootouders

#1 , 23 mar 2008 13:29

ik zit met de volgende vraag :
mijn vader is vorige maand overleden , zijn ouders zijn beiden dement en hebben al een gezegende leeftijd,hij heeft nog één broer,deze beheerd hun ouders hun geld,ze hebben ook een eigen huis.
mijn vader die had enkel schulden waardoor heel de familie ,dus ook ik ,ook zijn broer en zijn ouders de erfenis hebben verworpen.
nu vraag ik mij toch af wat er gaat gebeuren als mijn grootouders mochten komen te sterven,gaat de volledige erfenis dan naar mijn vader zijn broer ?hij is dan hun enige levende zoon nog, of wat gebeurd er met mijn vader zijn erfdeel van zijn ouders ?
gaat dit naar de staat gaan dan? enzo ja kan daar iets tegen gedaan worden?
dank bij voorbaat voor uw reaktie
prettig pasen :lol:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 23 mar 2008 19:06

Geen paniek.
Het is niet omdat U de erfenis van uw vader verworpen heeft, dat U geen recht zou hebben op de erfenis van uw grootouders (zijn ouders).
Bij het eerste overlijden zullen erven, als er geen huwelijkscontract was noch een testament:
- de andere grootouder 1/2 in volle eigendom + de 1/2 in vruchtgebruik
- uw oom voor 1/4 blote eigendom
- u en uw broers/zusters samen ook 1/4 blote eigendom (de kinderen van uw vader verdelen zijn erfenis).

Artikel 744 burgerlijk wetboek, 2de lid:
Men kan bij plaatsvervulling opkomen voor hem wiens erfenis men verworpen heeft.

gina_peter
Topic Starter

#3 , 23 mar 2008 19:21

bedankt voor uw vlugge reaktie hoor
ik ben al blij dat het deel van mijn vader niet naar de staat gaat gaan, dat ik hierin ging delen had ik niet verwacht,want ik heb ook nog een zus,hoewel deze toenertijd haar famielienaam heeft laten veranderen en met onze familie niets meer wou te maken hebben,betekend het dat zei hierin dan ook gaat delen ?
mvg

Reclame

IrisS

#4 , 24 mar 2008 02:24

Normaal wel

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”