verkoop ouderlijk huis

christiana
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

verkoop ouderlijk huis

#1 , 02 aug 2018 09:03

hallo,
Mijn vader is 4 jaar geleden overleden. De waarde van het ouderlijk huis werd door een notaris geschat.
Wij zijn met 5 kinderen en ieder heeft successierechten betaald op de helft van het huis. Mijn moeder bleef in het huis wonen.
Als mijn moeder in de toekomst naar een woonzorgcentrum gaat, zal het huis verkocht worden.
Kan mijn moeder alleen beslissen om het huis te verkopen? Kan één van de broers of zussen alleen beslissen bij de notaris om het huis te verkopen? Moet iedereen akkoord gaan om het huis te verkopen, wij hebben tenslotte alle 5 successierechten betaald op het gedeelte van mijn vader? Als het huis verkocht wordt, kan elk kind dan zijn vaders deel opvragen, of gaat de som van de verkoop van het huis integraal naar mijn moeder?
Vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 02 aug 2018 10:54

Normaal gezien hebben jullie elk een deel van de naakte eigendom (elk 1/5 van de helft, dus 1/10), en heeft je moeder het vruchtgebruik op die helft, plus de volle eigendom op de andere helft (of anders gezegd, 100% vruchtgebruik en 50% naakte eigendom).

Dit betekent dat niemand het huis kan verkopen zonder akkoord van iedereen (*). Na verkoop krijgt elk zijn deel.

(*) in sommige gevallen kan 1 vd mede-eigenaars via de rechtbank proberen uit de onverdeeldheid te stappen (wat inhoudt dat het goed openbaar verkocht wordt). Je kan daar meer over lezen hier: https://www.notaris.be/faq/verkopen-kop ... te-blijven
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”