Verkoop huis met minderjarige

Elinejade
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verkoop huis met minderjarige

#1 , 31 jul 2018 19:57

Mijn plusdochter haar mama is enige jaren overleden.
Door plaatsgebrek hebben mijn man, haar papa, en ik een nieuwe woning gekocht.
De vrederechter moest tussenkomen in de verkoop van mijn ecjtgenoot zijn woning. Dit is de wet. De notaris verzekerde ons dat haar deel maar 1/3 van de verkoopprijs zou zijn.
Vandaag krijgen we vonnis binnen van vrederechter met de melding dat zij de helft van de verkoopprijs trekt.
Kan dit zomaar? Dit betekent dat we minder kunnen insteken in onze andere woning en zouden moeten bijlenen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 31 jul 2018 20:48

Beste

Vonnis vrederechter is bepalend. ik vermoed dat dochter het aandeel van de moeder erft zijnde de helft...
Vader heeft normaal wel vruchtgebruik over die helft dus kan wel de intresten van die helft jaarlijks opvragen.
De overweging van de vrederechter zal vermoedelijk rekening houden met haar leeftijd en de wens om 'haar' helft niet voor langere termijn te laten immobiliseren in jullie nieuw project.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Elinejade
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2018 22:32

Blijkt dat zijn vruchtgebruik volledig wegvalt en hier geen aanspraak kan op maken.
Hierdoor moeten wij 40 000 € bijlenen

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 06 aug 2018 23:18

Papa is geen erfgenaam maar dochter wel dus idd. 1/2
Leeftijd van de dochter? Indien meerderjarig of bijna inderdaad vermoedelijk de redenering vrederechter.

Elinejade
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 aug 2018 10:12

Ze is 13 jaar

Elinejade
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 aug 2018 10:13

Ze is nog maar 13 jaar...

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 07 aug 2018 17:33

De ouderdom beperkt de erfenis niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Joeri_J
Berichten: 650

#8 , 08 aug 2018 11:56

1/3 lijkt me niet te rechtvaardigen.
1/2 is normaal.

Maar vrederechter kan misschien volgen dat de dochter mede-eigenaar wordt van de nieuwe gezinswoning?
Zodat de akte geschreven wordt dat ze zelf een % al in blote eigendom heeft van de nieuwe woning.
Waar de vader het vruchtgebruik over behoud.

Zo blijft haar 'bezit' goed geinvesteert.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 08 aug 2018 12:54

Indien het kind nu volle mede-eigenaar is dan gaat de vrederechter nooit aanvaarden dat een blote eigendom in de plaats komt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Joeri_J
Berichten: 650

#10 , 08 aug 2018 13:34

Als de eigendom van de ouders was en 1 partner sterft dan krijgt het kind de helft al in blote eigendom en de andere partner het vruchtgebruik.
indien dit niet zo het geval is zal er inderdaad ook het kind volle mede-eigenaar moeten worden van de nieuwe woning.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”