woning en appartement overlaten aan de kinderen

johan.vandermolen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

woning en appartement overlaten aan de kinderen

#1 , 30 jul 2018 06:17

beste,
ik ... gescheiden (met eot). mijn huidige vriendin (nooit getrouwd geweest).
wij zijn momenteel ook niet getrouwd.
ik bezit een appartement en zij een woning.
ik heb 2 kinderen (uit mijn vorige relatie) en zij heeft 2 kinderen( uit een vorige relatie )
maar de vraag is ... als er met 1 van ons 2 iets zou gebeuren (overlijden bvb)
hoe kunnen wij er dan voor zorgen dat onze eigendommen niet naar onze exen gaan als bvb de kinderen nog minderjarig zijn of dat onze exen in de woning of het appartement zouden komen wonen (beheren) als bvb de kinderen nog minderjarig zouden zijn?
kunnen wij iets op papier zetten? bvb testament? dat de woning en het appartement enkel en alleen voor onze kinderen is?
of dat de woning of appartement beheerd word door bvb mijn huidige vriendin (zonder dat zij er in gaat wonen)?
alvast bedankt
johan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 jul 2018 17:12

Men kan dergelijke zaken in en testament zetten, via het zgn. restlegaat. Dat wil zeggen dat de erflater bepaalt wat met zijn erfenis zal gebeuren als de eerste begunstigde zelf overlijdt. Men kan vb. bepalen dat, wanneer een kind overlijdt, hetgeen die geërfd heeft van u , naar de broer/zus gaat.
Concreet raad ik u aan zo iets via uw notaris te regelen. Bespreek het met hem.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

johan.vandermolen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2018 21:31

Het is vooral omdat een advocaat ons vertelde dat onze exen ( indien 1 van ons zou vroegtijdig overlijden) zij het vruchtgebruik en beheer van de woning ( of appartement) zouden hebben. Zo lang de kinderen niet meerderjarig zijn.
En dat zij dus in de woning ( of app) zouden kunnen gaan wonen samen met de kinderen. Indien de kinderen dan achttien zouden zijn en zij niet zeggen dat die ouder ( ex) uit de woning moet zij daar gewoon kunnen blijven wonen.
Alvast bedankt.

Reclame

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#4 , 01 aug 2018 09:59

Beste

Er is toch wel een verschil. Dit gaat niet over de erfenis op zich, maar wel over het feit dat beide ouders de wettelijk vertegenwoordiger zijn van minderjarige kinderen. De ouders hebben altijd het wettelijk beheer van tegoeden minderjarigen. Dus ook als die tegoeden uit erfenis komen.
In voorkomend geval is het inderdaad zo dat indien u zou overlijden, de mama het wettelijk beheer waarneemt over de tegoeden van de minderjarige kinderen, inclusief uw woning.

Dus uw ex zal nooit van u erven en de woning niet in eigendom krijgen. Uw kinderen wel en zij zal het wettelijk beheer hebben zolang ze minderjarig zijn.

daar kan u niets aan doen en maar terecht. Het zijn wettelijke rechten die elke ouder in België heeft en die enkel bij vonnis van een rechtbank kunnen ontnomen worden.


Laat duidelijk zijn dat het wettelijk beheer enkel 'daden van beheer' mag omvatten. met andere woorden is zij verplicht de goederen al goede huisvader(moeder) te beheren zodat die ongeschonden in het patrimonium van de minderjarige blijven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 01 aug 2018 13:13

De ex kan wel onrechtstreeks erven als het kind , na erfenis van vader, zelf overlijdt zonder nakomelingen. Vandaar mijn idee.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

johan.vandermolen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 aug 2018 10:57

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Nu weet ik tenminste hoe het zit.
Alvast bedankt. Jo

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”