Werkzaamheden van een notaris-vereffenaar ? Persoonlijk door die notaris uit te voeren ?

Vliegende hollander
Topic Starter
Berichten: 69
Juridisch actief: Nee

Werkzaamheden van een notaris-vereffenaar ? Persoonlijk door die notaris uit te voeren ?

#1 , 28 jul 2018 13:04

Erfgenamen die in onverdeeldheid blijven, kunnen aan de familierechtbank de aanstelling van een notaris-vereffenaar vragen.

Dan wordt bij een bij name genoemde boedelnotaris aangesteld.

Moet die door de rechtbank "bij name" aangestelde boedelnotaris het erfenisdossier volledig naar zich toetrekken of mag hij het zo maar aan een van zijn medewerkers toevertrouwen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 28 jul 2018 13:17

Aangestelde notaris draagt de eindverantwoordelijkheid, maar dat betekent niet dat hij geen medewerkers mag inschakelen...
"sowieso" schrijf je zo.

Creatief
Berichten: 2513

#3 , 28 jul 2018 13:38

Dat is juist. Er wordt zelfs door de rechtbank een tweede notaris aangesteld in geval één van de partijen niet wil tekenen. De boedelnotaris moet zijn Staat van Vereffening altijd doorsturen naar de Rechtbank, ter goedkeuring.

Reclame

nicky54
Berichten: 218

#4 , 28 jul 2018 14:26

Ingeval de partijen bij een gerechtelijke verdeling het niet eens zijn, moet de notaris ze oproepen om aanwezig te zijn bij het opstellen van het proces-verbaal van beweringen en zwarigheden en ze uitnodigen het te ondertekenen; bij hun afwezigheid dient het proces-verbaal te worden ondertekend door de notaris aangesteld om de afwezige of onwillige partijen te vertegenwoordigen.

De boedelnotaris legt dan ter griffie van de rechtbank een voor eensluidend verklaard afschrift neer van :
- zijn proces-verbaal van staat van vereffening-verdeling;
- zijn proces-verbaal van beweringen en zwarigheden, tezamen met zijn advies in deze.

Rica
Berichten: 303

#5 , 28 jul 2018 16:08

(Als ik het goed voor heb wordt er in de nieuwe procedure geen 2e notaris aangeduid voor het geval een partij niet wil tekenen of afwezig is... )
Notaris draagt idd de eindverantwoordelijkheid, maar meestal maakt een werknemer de staat V&V op. Je mag al blij zijn dat de notaris de staat nakijkt of van verre 'opvolgt'... Indien een partij niet akkoord gaat met de staat volgen er normaal gezien toch "Geschillen en moeilijkheden" (de vroegere "beweringen en zwarigheden") en dient de notaris (of een medewerker) een advies hierop te schrijven voor de rechtbank.
In onze Ger. V&V heb ik de indruk dat de notaris niets zelf heeft gedaan aan de staat V&V, maar alles heeft over gelaten aan een beginnend medewerker. De staat V&V staat vol rekenfouten en absurditeiten en is sterk subjectief gekleurd. Goed dat ik de staat zelf héél grondig heb nagekeken en nagerekend! Ook mijn advocaat had de staat V&V niet grondig bekeken, wat ik ergens wel kan begrijpen... Men zou toch mogen verwachten dat een notaris zijn werk doet, minstens zijn verantwoordelijkheid neemt...Onze zaak moet nu naar de Rb.. Hopelijk krijgen we een rechter die zijn/haar werk wel ter harte neemt.. Mijn ervaring: vertrouw niet blindelings op het werk van een notaris, want er zitten echte dommeriken en geldwolven tussen...!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”