Overleden Nederbelg heeft zowel rekeningen in BE en NL

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

Overleden Nederbelg heeft zowel rekeningen in BE en NL

#1 , 26 jul 2018 20:39

Dag

Onze schoonzoon is overleden. Van herkomst was hij een lieve Nederlander. Zijn woonstek vond hij in Belgisch Limburg in het huis van mijn dochter, waardoor hij door de tijd Nederbelg is geworden.

Mijn dochter sturen ze van het kastje naar de muur. De administratieve afwikkeling van dit overlijden verloopt erg stroef, vooral in Nederland. De vader van onze schoonzoon heeft alle aktes neergelegd in Nederland, die nodig waren om de NL overheid op de hoogte te brengen van het overlijden. Zijn vader is een heel eerlijke NL ambtenaar met een gouden hart.

Wat blijkt nu? Tot op heden is hij voor de NL overheid nog niet overleden, ongeacht zijn paspoort werd ingetrokken en ook zijn rijbewijs. De personenbelasting invullen zonder identiteitskaarten of paspoorten is een hele klus, bijna ondoenbaar, maar daarvoor heeft de NL Overheid reeds uitstel gegeven.

Een groot probleem is echter het vrijmaken van gelden, die op een NL rekening staan, waaronder ING. We kennen zelfs het eindsaldo niet. In NL kennen ze de Belgische erfrechtverklaring of Akte van Bekendheid niet. Wat moet het dan wel zijn? Blijkbaar willen ze er de naam niet van geven of weten ze zelf niet waar dit NL document opgevraagd moet worden.

Na gegoogeld te hebben vond ik wat info over de Europese Erfrechtverklaring.
Onderstaande link vond ik:

https://e-justice.europa.eu/content_gen ... mize-nl.do

- WordWord(362 Kb)nl

- PDFPDF(844 Kb)nl

Een van deze formulieren is de Europese erfrechtverklaring:

- WordWord(200 Kb)nl

- PDFPDF(508 Kb)nl

Is het juist dat het om deze documenten gaat? Moeten beide Worddocumenten ingevuld worden?
Door wie moeten deze documenten ingevuld worden? Kan dit gebeuren door een Belgisch notaris, de BE notaris van mijn dochter?
Moeten deze documenten nog voorgelegd worden voor een rechtbank of een andere instantie?

Wie kan ons helpen? De tijd dringt, op 16 augustus moet de aangifte van SSR worden ingediend.

Dank bij voorbaat voor uw hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 26 jul 2018 20:50

Ik volg even niet.
Als uw schoonzoon in B woonachtig was verloopt de hele administratie toch volgens de "Belgische ritus"?
Het is niet zozeer de nationaliteit die bepalend is, wel het land waar men minstens de 2 laatste jaren woonachtig is/was.

Enkel indien uw schoonzoon bij leven voor de NL erfopvolging heeft gekozen ligt het anders.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#3 , 26 jul 2018 21:03

Er werd een Belgisch notaris aangesteld.
Enkel de Nederlandse spaar- en zichtrekeningen blijven geblokkeerd omdat de Belgische Akte van Bekendheid niet aanvaard wordt door ING in Nederland.
Dus met de Europese zou het wel moeten kunnen. Hij had nog de NL nationaliteit, maar had hier in BE nog een dubbele identiteitskaart. Hij woonde al 6 jaar lang samen met mijn dochter in BE, net tegen de NL grens.

Wie kan ons hierbij helpen om de juiste antwoorden te vinden?

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 jul 2018 10:25

Al eens gaan horen in een Belgisch ING kantoor?

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#5 , 27 jul 2018 10:35

Neen, dat heeft mijn dochter nog niet gedaan. Ze werkt momenteel deeltijds. Ze heeft ook niet altijd even veel zin om voortdurend verschillende instanties terug op te bellen.
Het blijft ontzettend moeilijk voor haar en voor ons om dit overlijden te verwerken. (zelfdoding in haar huis. Ik moet hier geen tekening bij maken).
Mava, ik had daar ook wel al aan gedacht om ING te contacteren in een Belgisch kantoor. Ik vreesde er enkel voor dat het weer via een omweg moest gaan, nl. hoofdzetel, dienst nalatenschappen.
Toch bedankt bedankt voor de tip.
Gisteren avond belde mijn dochter dat ING met haar vandaag contact zoeken.

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#6 , 28 jul 2018 13:41

Onze dochter vertelde gisteren dat ze het voorlopig beheer kreeg over de rekening van ING in NL. Ik vermoed dat ze hier een pinkaart (bankkaart) krijgt in de loop van volgende week. Laat ons hopen dat het ook zo in orde komt.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#7 , 29 jul 2018 12:58

Beste

ik lees 'er werd een Belgische notaris aangesteld'. Ik vermoed dat dit eveneens een beklgische notaris uit de grensstreek is. Deze kent toch perfect de nodige formaliteiten voor Nederbelgen? Die kantoren hebben heus al wel meerdere dossiers van nederbelgen geregeld? En u betaalt zijn/haar riant ereloon om dit soort problemen voor u op te lossen.

En anders inderdaad contact zoeken met dienst nalatenschappen van ING Nederland en vragen welke documenten zij nodig hebben.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#8 , 29 jul 2018 22:58

Dag Basejumper

Ik heb deze avond nog eens over de situatie gesproken met mijn dochter. Ze wacht nog even af tot dinsdag. Ik heb haar ook gezegd dat de notaris dit hoorde te weten. Bovendien werkten zowel mijn dochter als haar echtgenoot in Nederland. Het loon wordt meestal gestort op een NL rekening.
De notaris is van de grensstreek, nl. Lanaken, waar beiden ook woonachtig waren.
De notaris was intelligent genoeg om dat mede te delen. Over de rest van zijn werk zijn we erg tevreden.
Mijn man had aan de schoonvader laten weten dat de dochter graag het huis zou houden. Het was eigenlijk van haar, maar ze heeft het huis laten beschrijven voor ieder de helft in volle eigendom. De schoonouders wensten dat niet omdat er ook een schuld aan vast hing, nl. dat ze het geld moesten teruggeven dat wij indertijd aan onze dochter hebben gegeven.
Hier vond de notaris de juiste oplossing voor: de schoonouders zouden de nalatenschap "afstaan" zodat er niemand van de schoonfamilie hier zijn rechten konden laten gelden.
Mooi, geregeld dus, dus idem voor de inboedel.
Mijn dochter gaat wel het geld in beheer nemen voor de twee neefjes van haar echtgenoot. De moeder heeft een ernstige bipolaire stoornis. Dus al het spaargeld van haar echtgenoot krijgen de twee neefjes als ze meerderjarig worden.
Voor wat betreft die ING-rekening, ik laat u weten hoe dit zaakje verder zeilt.

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#9 , 31 jul 2018 20:19

Mijn dochter heeft uiteindelijk de saldo's gekregen van ING in NL.
Ze heeft nu de keuze gekregen om het geld te laten overschrijven naar een van haar rekeningen of die rekening op haar naam te zetten.
De bank kent 3 kwartalen, vermoedelijk dat dan de intrest wordt bijgeschreven.
Op het einde van elk kwartaal kan ze haar beslissing in verband met het beheer mededelen.
Het is nu allemaal wel goed gekomen, maar mocht ik in haar plaats staan, dan kon de notaris hier voor opdraaien dat het geld terug kwam.
Gek zeg, dat zo iets in orde kan komen zonder Europese akte van erfopvolging.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”