Te verdelen bouwgrond

DirkHannes
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Te verdelen bouwgrond

#1 , 24 jul 2018 12:39

Mijn ouders hebben een bouwgrond die zij ter beschikking willen stellen aan mijn broer.
Deze grond ligt achter de grond waar zij reeds jaren geleden op gebouwd hebben.
Deze zouden ze dan als tuin kunnen gebruiken en hier eventueel een tuinhuis op plaatsen gezien ze zelf een zeer kleine tuin hebben.

Echter hebben mijn ouders voor mij geen aparte bouwgrond of geldsom ter waarde van deze bouwgrond.
Momenteel zijn mijn ouders nog eigenaar van dit stuk grond en is deze nog aan geen van ons geschonken.
Indien de bouwgrond geschonken word aan ons beiden, moet mijn broer mij uitkopen voor de helft vd grondwaarde.
Enkel is het probleem dat mijn broer mij zogezegd niet kan uitkopen. Voor hun eigen woning zitten ze al aan hun maximum te lenen bedrag.

Wat kan hier een oplossing voor zijn?

P.S. Ik weet dat er een mogelijkheid is om dit achteraf in de erfenis recht te zetten. In principe zou dit stuk grond dan (na het schatting van de huidige waarde op moment van overlijden) terug in de erfmassa geplaatst worden en zou ik hier mijn deel van krijgen. Maar indien deze waarde meer zou zijn dan de totale waarde van de erfenis, zou mijn broer dit moeten bijpassen. Echter vrees ik dat we dan hetzelfde probleem hebben; dat hij dit niet "kan" (er is uiteraard een verschil tussen willen of kunnen) uitbetalen. Het laatste wat ik wil is dat mijn broer hierdoor zijn woning zou moeten verkopen. Dit stukje geschonken grond zal moeilijk verkocht kunnen worden aangezien dit te klein is om een volwaardige woning op te bouwen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 24 jul 2018 13:26

Uit uw uitleg durf ik veronderstellen dat dit stuk grond niet als bouwgrond kan beschouwd worden. In het beste geval als tuin. De waarde is dan ook heel wat minder dan bij een bouwgrond.
De werkwijze blijft wel : schenken aan beide broers, waarbij de één de ander uitkoopt. Men kan wel tegelijkertijd een afspraak maken wanneer de een moet betalen. Dat kan zijn : bij vereffening van de erfenis van de ouders.
Spreek uw notaris eens aan, ook over de status van die grond.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

DirkHannes
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jul 2018 09:33

De waarde van de bouwgrond was bij de aankoop 110.000 dus het is wel iets meer dan gewoon een tuin. Maar ikzelf zou het stuk niet kopen, daar is het te klein voor :)

Is het ook een mogelijkheid om bijvoorbeeld een "huur" op te stellen voor mijn deel? Gezien hij de helft (55.000) in één stuk nu of de komende jaren niet kan betalen. (of de bank wil niet lenen) Als soort van afbetaling bijvoorbeeld.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”