Vruchtgebruik

Elizabeth2508
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vruchtgebruik

#1 , 22 jul 2018 15:31

Ik heb mijn vraag reeds aan alle advocaten en notarissen in Belgie gesteld en toch ben ik ervan overtuigd dat er een oplossing moet zijn voor mijn probleem.
De meest eenvoudigste erfenis is een drama geworden.
Ik ben enige kind, mijn ouders waren gehuwd met absolute scheiding van goederen. Het familiale huis stond 100% op naam van mijn moeder.
Bij het overlijden van mijn moeder, werd mijn vader vruchtgebruiker en ik werd blote eigenaar. Verder, geen enkele familie meer.

Na de begrafenis, kon ik niet meer binnen want de sleutels waren reeds veranderd. En er was geen communicatie meer plots met mijn vader die zwaar depressief was of andere psychische aandoening had waar ik geen kennis van had. Of was hij toch bewust van zijn handelingen ?
Ik heb het voor elkaar gekregen dat er nog een notariële inventaris is opgemaakt 1 jaar later. Ik heb bewijzen dat hij psychisch niet ok is en de huisarts vertelde mij enkel dat hij zijn patiënten niet kan dwingen tot behandeling.
Ik werd de opvolgende 5-jaren slachtoffer van bedreigingen, harassement, intimidatie van mijn vader en zijn advocate die mij elke keer geld vroegen voor postzegels, onkosten, nieuw dak, nieuwe dampkap, nieuwe elektriciteit. Het huis was net gerenoveerd en is in perfecte staat.

We zijn 10-jaar later: Kan ik nu enkel wachten op zijn overlijden ? Hoe weet ik dat hij nog bewust is van zijn handelen ? Hoe weet ik dat hij nog daar woont ? Hoe weet ik dat hij het vruchtgebruik niet verhuurd heeft ? Ik moet dus wachten en gewoon toekijken tot hij overlijdt ?
Ik wil het vruchtgebruik omzetten ? Zal ik met een bemiddelaar proberen te praten ? Privé detective inschakelen ? Hoe kom ik te weten dat hij overleden is ? Leeft hij nog ? Ik wens mijn leven verder te zetten na 10-jaar.

Advies, creatieve ideeën zijn welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 22 jul 2018 15:52

U kunt niets doen. Dit is een situatie zoals door de wet voorzien:

- naakte eigenaar betaalt de grote herstellingen
- vruchtgebruik gezinswoning is levenslang ook als vruchtgebruiker er niet meer woont
- vruchtgebruiker mag woning verhuren en "de vruchten plukken"
- enkel mits instemming vruchtgebruiker kan het vruchtgebruik omgezet worden

De rest is een persoonlijke vete tussen u en uw vader.
Geen wonder dat "alle advocaten en notarissen van België" (sic) niet thuis geven.
Ze hebben alleszins een juist antwoord gegeven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Maureen B
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jul 2018 09:33

Akkoord met uitleg van Thomas M. maar heb twijfel in verband met grote herstellingen.
Dit zinnetje zou ik graag toegelicht zien via een wetsartikel die het staaft, immers:
Art. 578. Vruchtgebruik is het recht om van een zaak waarvan een ander de eigendom heeft, het genot te hebben, zoals de eigenaar zelf, maar onder verplichting om de zaak zelf in stand te houden
Als 578 is zoals ik het interpreteer is de vader verantwoordelijk voor het dak en dergelijke, toch? Verandert veel voor Elisabeth die dan die kosten niet hoeft te betalen. Ik heb wel de indruk dat zij zich laat intimideren door de advocate van vader.

Reclame

Elizabeth2508
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jul 2018 10:18

Inderdaad - dank u wel voor uw begrip bij deze laatste email. Ik wens mijn vader te beschermen in zijn delirium. Hoe kan ik iets doen - ben ik verantwoordelijk voor zijn daden. Ik ben de enige familie die overblijft. De huisarts helpt mij niet verder. Mijn vader is geweldig - heeft mij met de dood bedreigd en ik was er bijna niet meer toen hij de printer naar mijn hoofd gooide. Hier klopt iets niet in de wetgeving.

Geert50
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jul 2018 10:33

Van dat zinnetje van Thomas "- naakte eigenaar betaalt de grote herstellingen"
schrik ik toch wel even, en kan ik moeilijk geloven.
Maar even googlen kwam ik op deze link terecht http://plusmagazine.knack.be/recht-en-g ... 56761.html

Daar ergens lees ik "De naakte eigenaar betaalt de grote vernieuwings- en verbouwingswerken met het oog op de stevigheid en instandhouding van het gebouw. Dat zijn herstellingen die betrekking hebben op zware muren of gewelven, het vernieuwen van gehele daken, van de centrale verwarming, enz... Let wel, als deze herstellingen noodzakelijk geworden zijn omdat de vruchtgebruiker zijn verplichtingen niet is nagekomen, dan hoeft de naakte eigenaar deze kosten niet te dragen." met nog een "maar..." erachter

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 23 jul 2018 12:37

Ik schrijf dat dan ook niet om te lachen. Mijn forumnaam is Thomas, maar ik stel vast dat het hier volloopt met een aantal "ongelovige Thomassen", ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Tomas_(apostel) )niettegenstaande ze een andere naam hanteren.

Een naakte eigendom erven kan in sommige gevallen een vergiftigd geschenk zijn.
10 jaar geleden heb ikzelf om die reden een erfenis verworpen (de vruchtgebruiker -mijn schoonbroer- was jonger dan ik en er doemden torenhoge kosten op aan de horizon...).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 23 jul 2018 12:58

Akkoord met uitleg van Thomas M. maar heb twijfel in verband met grote herstellingen.
Dit zinnetje zou ik graag toegelicht zien via een wetsartikel die het staaft
.
Art. 605.Burgerlijk Wetboek: De vruchtgebruiker is slechts verplicht de herstellingen tot onderhoud te doen.
De grove herstellingen blijven ten laste van de eigenaar, behalve indien zij veroorzaakt zijn door het verzuimen van herstellingen tot onderhoud sinds de aanvang van het vruchtgebruik; in welk geval de vruchtgebruiker ook daartoe verplicht is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Elizabeth2508
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 jul 2018 16:27

Allemaal juist; in de praktijk is dit een ander verhaal. Ik kan niet binnen; ik mag niet binnen; ik kan niet binnen met de werklui, vader regelt alles en doet er 20% om een extraatje te verdienen af en toe.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”