schenking onrorend

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 66

schenking onrorend

#1 , 21 jul 2018 21:12

Schenkingsrechten onroerend goed bedragen 3% tot 150000 euro voor kinderen en kleinkinderen vanaf juli 2015.
Stel een woning van 300000 euro .Kan dan een gedeelte hiervan ( zegge 150000 euro blote eigendom) geschonken worden?
Tweede vraag: Kan er 3 jaar later nog eens voor 150000 euro aan 3% geschonken worden of heeft die 3 jaar hier niets mee te maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 jul 2018 22:21

Als een gehuwd koppel een schenking doet van een onroerend goed uit de gemeenschap, gaat dat in principe om twee schenkingen. Iedere partner schenkt ahw zijn deel. Als ze dan nog schenken aan hun 2 kinderen zijn er eigenlijk 4 schenkingen. De rechten worden telkens berekend voor elke 'schenking' apart.

Indien men met de volgende schenking wacht tot 3 jaar na de vorige, telt men terug van voor af aan. Opgelet, bij schenking van blote eigendom worden toch rechten berekend op volle eigendom.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 66

#3 , 22 jul 2018 16:53

Bedankt. Als ik het goed begrijp moet men in mijn geval ( woning van zegge 300000 euro) zelfs geen 3 jaar wachten om aan 3% te schenken. We schenken ieder direct 150000 aan 3%.
Bedoeling is om te kunnen blijven wonen en dus het vruchtgebruik te behouden. Dus als men de volle of de blote eigendom schenkt blijft hetzelfde voor de te betalen prijs, het zal steeds 3% zijn dus..
Veronderstel nu eens dat we ook meer dan 300.000 euro aan roerend bezitten is het dan perfect mogelijk om in 1 keer ( vanaf september natuurlijk – heft vermogen vrij beschikbaar) het OG aan het enige kleinkind te schenken. ( kind zelf is hiermede akkoord) Dus ieder schenkt de helft van het OG, wat beteknd dat het kleinkind het volledige OG in blote eigendom zal bezitten .

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 22 jul 2018 20:20

U kan, per schenker, meer dan 150.000 € in één keer weggeven. De rechten op het bedrag boven 150.000 zijn dan wel iets hoger.
Wat u voorstelt kan idd uitgevoerd worden. Misschien kan de notaris één en ander verduidelijken in de schenkingsakte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”