Foutje van de bank

saveria
Topic Starter
Berichten: 24

Foutje van de bank

#1 , 20 jul 2018 19:01

Beste,

Mijn vader Pieter, zijn vriendin Sofie, en ikzelf woonden op hetzelfde adres. Feitelijk samenwonend.

Sofie heeft 2 kinderen. Sofie had in het jaar 2011 een levensverzekering afgesloten met als enige begunstigde mijn vader.
Mijn vader is vorig jaar overleden. Sofie is dit jaar overleden.

Ik heb een brief ontvangen van de bank. Deze was geadresseerd aan mij. De 2de pagina was gericht ''aan de nabestaanden van Pieter''.

In deze brief stond;
''Verzoek tot goedkeuring van de uitbetaling van de verzekering op naam van mevrouw Sofie.

Geachte meneer,
U werd aangeduid als rechtstreeks begunstigde in volgende levensverzekering(en)
Polisnr XXX uw aandeel is XXXX euro.we bevestigen u hiermee dat deze levensverzekering(en) in uw voordeel kan/kunnen worden uitbetaald.

U kwam met ons overeen dat dit bedrag als volgt mag uitgekeerd worden:
U gaat akkoord om uw aandeel op de hieronder vermelde rekeningnummer te ontvangen: BExx XXXX XXXX XXXX.
Graag een kopie van de bankkaart waarnaar uw aandeel geboekt kan worden + een kopie van uw ID. Bezorg ons deze kopieën samen met dit ondertekend document.''

Voor akkoord
(Handtekening)
Een dag later ben ik naar de bank gegaan om bijkomende informatie te vragen over de successierechten. Men kon me niet meteen een antwoord geven op mijn vragen en zou het voor mij navragen.

Ondertussen heb ik deze brief ingevuld en per post verstuurd.
Vervolgens krijg ik een diezelfde dag een e-mail van de bank.
''Bij nazicht blijkt dat deze brief ten onrechte vertrokken is naar dit adres, waarvoor onze welgemeende excuses.
De polis die mevrouw Sofie had opgemaakt had als clausule begunstiging overlijden: (dit kan u raadplegen in de bijzondere voorwaarden. Zie bijlage)

WANNEER DEZE BEGUNSTIGING GEEN GEVOLG KAN HEBBEN, IS DE
VERZEKERINGSPRESTATIE VERSCHULDIGD AAN DE VERZEKERINGNEMER OF HAAR
NALATENSCHAP.

Gezien uw vader vooroverleden is, houdt dit in dat de begunstiging van deze polis gaat naar de nalatenschap van Sofie (de verzekeringnemer).
Wij zullen dus genoodzaakt zijn om deze brief aan te passen en te adresseren aan de erfgenamen van Sofie om dan het bedrag aan hen uit te keren na de ontvangst van hun attest van erfopvolging.

Nogmaals onze welgemeende excuses voor dit misverstand en eventuele ongemak.
Het was blijkbaar een foutje van de bank om deze brief te adresseren aan mij, de nabestaande van Pieter.
Nu, ik begrijp wel dat dit een fout is. En ik heb wel het vermoeden wat het antwoord op mijn vraag zal zijn... Maar voor de zekerheid wil ik toch hier de vraag stellen.

Heb ik recht op het geld van de verzekering en is het mogelijk om dit uiteindelijk af te dwingen ?

Alvast bedankt voor uw reactie!
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 20 jul 2018 19:09

Indien na overlijden van de vermelde begunstigde, er geen wijziging van begunstiging is gedaan, vervalt de verzekering idd aan de nalatenschap; in casu zullen haar kinderen dat bedrag verdelen.


Ik denk wel dat de bank maar tussenpersoon is, maar dat de verzekeringsmaatschappij zo iets doet is heel erg.
Het kan dat men niet wist dat uw vader -begunstigde overleden is, maar toch.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bosprocureur
Berichten: 6857

#3 , 21 jul 2018 16:56

Foutje? Een kemel zeg maar.

Het is wel gebruikelijk om naast de begunstigde bij overlijden, een reservebegunstigde aan te duiden voor het geval die eerste zou overleden zijn.

Gezien de correspondentie die er gevoerd werd denk ik dat het geen kwaad kan te vragen naar een kopie van de oorspronkelijke polis, EN van de documenten die tot deze polis geleid hebben.

En hier moeten ze niet met privacy en zo komen aandraven, door bovenstaande heeft de bank/verzekering u betrokken partij gemaakt.
Ware het niet dat we onze nationale feestdag vieren, ik zou geneigd zijn hardere woorden te gebruiken.

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 21 jul 2018 17:12

Reservebegunstigde? Gewoonlijk staat in een polis : bij onstentenis van …;

Er heeft idd iemand een fout gemaakt door TS te verwittigen, maar hij zal er naast pakken.


HARDERE WOOREN! Waarom??
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bosprocureur
Berichten: 6857

#5 , 21 jul 2018 17:20

hardere woorden dus.

Geen beschuldigende vinger, maar een onbeschaafde krachtterm. sorry.
De brief was geadresseerd aan mij
.

Intussen vraag ik mij af hoe die dossierbeheerder al helemaal op de naam van TS is gekomen; een vergissing van naam en dan toevallig terechtkomen op iemand die helemaal niet te maken heeft met die polis ? Een verklaring zou eventueel nog kunnen zijn dat TS in de oorspronkelijke polis als "reserve" aangeduid was, en dat naderhand de verzekeringnemer dit heeft laten wijzigen, wat haar volste recht was. Ik neem aan dat de mensen die zo'n polis beheren niet dezelfde personen zijn die TS in het kantoor kennen, en waar zo'n naamsverwisseling meer voor de hand kan liggen

bosprocureur
Berichten: 6857

#6 , 21 jul 2018 17:24

Nu ja, als uit de documenten blijkt dat de maatschappij het bij het rechte eind had, kan dit dossier wat mij betreft afgesloten worden.

Toch een voetnoot : ik hoor meer en meer, en heb het zelf al kunnen vaststellen, dat de diensten die voor het beheer Leven instaan, worstelen met gebrek aan personeel, en gebrek aan mensen met ervaring.

saveria
Topic Starter
Berichten: 24

#7 , 25 jul 2018 07:13

Ja het is inderdaad een serieuze kemel die ze geschoten hebben. Ik was best wel kwaad en teleurgesteld. Eerst ontvang ik de bewuste brief dat ik een aanzienlijk bedrag van de levensverzekering zou krijgen. Een dag later, nadat ik zélf naar de bank ben geweest om wat vragen te stellen, sturen ze mij een mail dat ze een vergissing hadden gemaakt. Ik had liever gehad dat ze deze vergissing niet hadden gemaakt... Als ik geen recht heb op de levensverzekering dan hoef ik het natuurlijk ook allemaal niet te weten.

In de mail waarin ze zeggen dat ze een vergissing hebben gemaakt zat ook een kopie van de polis in bijlage.
Uitbetaling van de reserve in geval van overlijden van de verzekerde.
Bij overlijden van de verzekerde betaalt de verzekeraar de reserve die op dat ogenblik opgebouwd is, uit aan de
begunstigde bij overlijden.

Verzekerde:
Sofie
XxxSTRAAT
XXXX stad
geboren op : xx.xx.19xx

Begunstigde:
Pieter
geboren op : xx.xx.19xx
Verwantschap: ANDER OF GEEN

Wanneer deze begunstiging geen gevolg kan hebben, is de verzekeringsprestatie verschuldigd aan de verzekeringnemer
of zijn nalatenschap.
Zoals gezegd woonden we alledrie op hetzelfde adres. De envelop was aan mij geadresseerd. Het voorblad was aan mij geadresseerd en hierin stond ''betreft nalatenschap''.
Het 2de blad ''verzoek tot goedkeuring van de verzekering...'' was gericht aan ''de nabestaanden van Pieter'' (mijn vader)

Er zijn dus meerdere dingen fout gelopen op de dienst nalatenschappen.
1.Envelop geadresseerd aan mij
2. Invulformulier ''verzoek tot goedkeuring'' gericht aan de nabestaanden van Pieter.(Dus ze wisten dat Pieter was overleden. Pieter en Sofie waren trouwens klant bij dezelfde bank)
3. Ze hebben de voorwaarden/clausules van de polis niet nagekeken voordat ze de brief verstuurden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”