Erfrecht, Schenkingen, lijfrente

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

Erfrecht, Schenkingen, lijfrente

#1 , 19 jul 2018 19:20

Mijn oma en Pepe (+-80j) zijn geen sukkelaars, ze hebben een eigen huis en een discount waar ze maandelijk minstens €2000 van hebben bovenop hun pensioen en een spaarpot van +-€350.000,00.
Waarom weet en begrijp ik niet maar ze willen mij dus onterven... vermoedelijk via lijfrente,
Er is een huwelijkscontract en een testament opgemaakt.
Mijn vraag is mogen ze zomaar wegschenken wat ze willen?
Wetende dat ik medische problemen heb zijn ze mijn mogelijkheid op een toekomst voledig aan het vergooien, komen mijn rechten hier niet in gedrang?
(Mijn Vader zoon van oma en Pepe is overleden, ik ben enig kind en papa was dat ook.)
Laatst gewijzigd door Mathias1 op 19 jul 2018 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 19 jul 2018 19:27

Leeft uw ouder die het kind van die grootouders is niet meer?(1)
Zolang niet overleden bent u geen erfgenaam.

Indien het lijfrentecontract volgens de regels van de kunst is opgesteld komt
daarvan niets meer in de erfenis. Dat klopt.

Of u reservataire erfgenaam bent van (een deel van) de geldsommen hangt af
van (1).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#3 , 19 jul 2018 19:46

Neen papa, de zoon van oma en Pepe is overleden, ik ben erfgenaam en eenig kind.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 19 jul 2018 19:54

Neen papa, de zoon van oma en Pepe is overleden, ik ben erfgenaam en eenig kind.
Dan erft u in zijn plaats. Met de geschetste regeling voor het woonhuis bent u "gezien".
Van wat er verder nog over blijft moet u minstens de helft erven (als u de enige wettelijke erfgenaam in rechte lijn bent).
Met testament kunnen ze de andere helft aan eender wie toewijzen.
Opdat u compleet niets zou erven moeten ze dus al hun geld uitgeven zodat er niets meer overblijft.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#5 , 20 jul 2018 17:22

Ja maar wat definieert u als opdoen.
Neemt minimaal gerekend €1800 (2persoon) pensioen + €2000 verhuur discount=
Sowieso € 3800
Neemt dat ze gedurende nog 30j (en het zal zeker zolang niet zijn) maandelijks €1000 van hun spaargeld halen dan zitten we aan €4800 dat is €2400 elks.
Men heeft dus geen lijfrente nodig om te overleven, men kan breed leven, kan dit echt niet aangevochten worden want dit is duidelijk met doelstelling tot onterven.
En zo Neen + lijfrente zullen ze +- elks €3000, samen €6000 maandelijks inkomen hebben, als ze daar geld van wegschenken... mag dat dan?
(En zeggen dat dat allemaal door stokerij van een notariaat komt samen vredig bezocht en achter mijn rug alles geflikt pff)
Laatst gewijzigd door Mathias1 op 20 jul 2018 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 20 jul 2018 17:30

1. Moeten zij op hun inkomsten geen belasting betalen?
Netto zal het al heel wat minder zijn.
2. Zij geven hun geld uit aan wie en wat ze willen. Ze mogen alles opdoen want het is tenslotte hun geld.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#7 , 20 jul 2018 17:34

Opleven oké maar mogen ze zomaar wegschenken?

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 20 jul 2018 17:37

Ja dat kunnen ze, niemand zal hen kunnen tegenhouden.
Maar tenzij ze beiden samen gaan sterven zal er bij het eerste overlijden nog wel kapitaal aanwezig zijn...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 20 jul 2018 19:13

Zo lang uw grootouders leven, kan jij niets doen.
Pas bij hun overlijden kan jij actie ondernemen. Indien jij weinig of niets erft, is het aan U om te bewijzen dat er kapitaal was. En vooral waar dat gebleven is. Je kan één en ander recupereren maar het zal niet simpel zijn.
Als wettelijk erfgenaam heb je wel het recht om dan de bankrekeningen na te zien om eventueel geldtransfers te zoeken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#10 , 20 jul 2018 19:17

Beste Thomas Morus, Daar ben ik volgens mij niets mee, ze hebben recent een huwelijkscontract met beding laten opmaken dus erven ze van elkaar.
Tis zoals ik zeg, het is letterlijk een constructie, niet zomaar even gewoon lekker willen doorleven.. ze draaien volledig door, hoe dat notariaat hen zo gek gekregen heeft begrijp ik nog steeds niet.

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#11 , 20 jul 2018 19:23

En medisch, kan ik hen niet laten beschermen tegen hunzelf en elkaar?
Hun handelingen zijn roekeloos, kwets beseffen ze zelf de gevolgen.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 20 jul 2018 19:27

Hoe zou je dat doen? Waarom zijn ze roekeloos? Ze zorgen toch goed voor elkaar...
Er zijn veel koppels die mekaar wederzijds erfgenaam maken en hun huis op lijfrente verkopen. Dat is niet verdacht en ook niet onwettig.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#13 , 20 jul 2018 22:47

ze stappen eerst samen met mij naar de notaris, we waren onderling akkoord om de eigendommen in naakte eigendom aan mij te schenken... 1 appart gesprek tussen de notaris en Pepe en in eens gebeurd alles achter mijn rug om, doet hij geheimzinnig en vind ik nadien papieren van een huwelijkscontract dat ze recent laten opstellen. Ze probeerden mij wijs te maken dat ze alles geschonken hadden terwijl ik nog geen akte geteken had...ondanks die smeerlapperij blijven
Ze pogen mij te contacteren alsof er niets aan de hand is en alsof ik de egoïst ben.
Naast ditalles is oma hulpbehoevend en ik geloof nooit dat zij beseft wat Pepe aan het doen is.
Bovendien als Pepe mij wegduwt, wat gebeurt er dan met oma als ik niet voor haar zorg, naar een rusthuis zal ze niet willen!
Volgens mij gaat het zelf verder en is Pepe aan het doordraaien door papa (zijn zoon die overleden is) en de miserie met oma+ mijn problemen die hij nu van zig weg probeert te duwen door mij van alles de schult te geven (bv zo zou het mijn schuld zijn dat papa epeleptie had, ik heb zef epeleptie en ik den zelf dat ik oma ook al eens een epeleptische aanval heb zien doe... zoon uitspraken zijn kwetsend welk nergens op slaat.
Met andere woorden hij staat tussen mij en oma en zelf heeft hij volgens mij ook hulp nodig.
Mijn erfenis hebben ze toch geflikt ma diep van binnen mis ik wie ze waren en hebben ze echt hulp nodig denk ik.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”