erfenisbejaging

blacky76
Topic Starter
Berichten: 14

erfenisbejaging

#1 , 17 jul 2018 16:10

Enkele tijd terug is vader overleden. Door problemen in de familie werd er in 2012 al een
verdeling van de erfenis gedaan, grond en huis aan mijn broers en ik een som geld.
Mijn broers hebben steeds beweerd (mijn ouders waren gescheiden) dat ik een grote
som geld van moeder zou gestolen hebben. Ze hebben mijn vader daarvan kunnen overtuigen (zonder bewijs)
waardoor deze de eerdere vermelde verdeling gedaan heeft. Ik heb mijn vader nooit
kunnen overtuigen dat dit een leugen was. Zij hebben ondertussen wel ruimschoots
geprofiteerd van het geld van mijn vader, er is wel het één en ander verdwenen.
Nu heeft hij een testament opgemaakt waarbij ik vanwege die reden niets meer erf.
Is dit erfenisbejaging? Wat kan ik hiertegen ondernemen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 17 jul 2018 16:28

-Een bewering zonder bewijs kan geen enkel effect hebben op de verdeling van een erfenis.
-Een kind kan ook niet volledig worden onterfd.
-Als er schenkingen zijn gebeurd in het verleden moeten die terug worden ingebracht om er rekening mee te kunnen houden bij de verdeling van de erfenis.

Grond en huis geschonken aan uw broers moeten worden geherwaardeerd aan de huidige marktwaarde. De som geld die u hebt gekregen wordt daarentegen niet geherwaardeerd.
Uw vader kon slechts maximum over 1/4 (van alles) beschikken in zijn testament.

Enkel indien het geldbedrag dat je hebt gekregen veel meer is dan wat je broers ieder hebben gekregen zou het mogelijk kunnen zijn dat je op niets meer recht hebt. Zonder kennis van de juiste bedragen kan er geen uitspraak worden over gedaan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 17 jul 2018 18:00

Raadpleeg best uw eigen notaris.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”