stuk grond krijgen van ouders die naast de deur wonen

matrix79
Topic Starter
Berichten: 17

stuk grond krijgen van ouders die naast de deur wonen

#1 , 16 jul 2018 18:45

Hallo, ik ben enige dochter en ik woon naast mijn ouders. Nu ziet mijn vader het niet meer zitten om in de tuin te werken wegens gezondheidsredenen. Nu zou hij ons een stuk van zijn tuin schenken. Is ongeveer 60 vierkante meter.
We zouden onze afsluiting (haag) dan gewoon bijplanten bij mijn ouders. Welke stappen dienen we te ondernemen en zijn hieraan kosten verbonden. Ik heb al het één en ander gelezen en vermoed dat wij 3procent moeten betalen op dat stuk grond, maar echt duidelijk is het niet. Na het verlof gaan we wel eens bij een notaris gaan, maar mogelijk kan ik hier al wat wijzer worden en mss kan iemand tips geven waarop we moeten letten.
alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hof van Commerce
Berichten: 47

#2 , 17 jul 2018 02:33

Metingsplan nodig van een landmeter, welke nog een hoop formaliteiten moet vervullen.
De notaris zal de splitsing aan de gemeente per aangetekend schrijven betekenen (geen bijzondere kosten).
Op notaris.be kun je de kosten van een schenking zelf ramen. De basis is de waarde van het goed (zelf te bepalen). 3 procent schenkbelasting is correct, maar er zijn nog andere kosten verbonden aan de schenkbelasting, zie de site.

All-in kunnen de kosten van landmeter en notaris wel oplopen voor een eerder klein stuk grond.

U zegt trouwens 'ons'. Hou er rekening mee dat uw huidige woning eigendom is van uw eventuele echtgenoot en uzelf, en het te verkrijgen stukje enkel van u.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2018 08:37

Waarom de zaken zo ingewikkeld maken?
Laat de dingen zoals ze geregistreerd zijn en gebruik het stukje grond gewoon.
Anders creeer je minwaarde op het perceel van je ouders. Bij hun overlijden wordt het huis + tuin van je ouders toch je eigendom ...

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 17 jul 2018 08:41

Bij hun overlijden wordt het huis + tuin van je ouders toch je eigendom ...………… en wordt de verdere afhandeling met de minderwaarde afgehandeld

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”