Afstand van huwelijksvoordeel mogelijk?

Loreen.G
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Afstand van huwelijksvoordeel mogelijk?

#1 , 04 jul 2018 18:08

CASUS

Een man en vrouw zijn getrouwd onder het wettelijk stelsel met enkele modaliteiten.
Er zijn 3 kinderen geboren uit dat huwelijk. De man overlijdt.
In het huwelijkscontract is een verblijvingsbeding opgenomen, alsook een beding dat de LLE het grootst BD toegewezen krijgt.

Uiteraard is dat leuk maar fiscaal niet erg gunstig...

VRAGEN

1) Het eerste kwalificeer ik als een huwelijksvoordeel. Dit gebeurt toch voor de vereffening-verdeling en valt dus niet in de nalatenschap, toch moet ze daar wel successierechten op betalen. Nu is mijn eerste vraag of de vrouw afstand kan doen van het verblijvingsbeding? Ook indien er geen keuzebeding is opgenomen in het huwelijkscontract?

En krijgt zij dan de helft van de gemeenschap krachtens het huwelijksrecht + VG op de gehele nalatenschap krachtens het erfrecht?

2) Als de vrouw het grootst BD verwerpt dan heeft zij toch nog steeds recht op haar wettelijk erfdeel? Want zij wordt als wettelijk erfgenaam en als testamentair erfgenaam geroepen tot de nalatenschap.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 04 jul 2018 23:38

Eén en ander is niet nodig. De Registratie zal dit afhandelen zoals de documenten aantonen. Als het verblijvingsbeding zegt dat zij het grootst beschikbaar deel ontvangt, zal dit zijn zoals de wet op het moment van overlijden vertelt. Nu : afhankelijk van het aantal kinderen, nl. 1/4. Van 1 september : de helft. Op hetgeen zij niet in VE verwerft, heeft zij vruchtgebruik.

Zij kan haar erfdeel weigeren, maar dan heeft ze enkel haar deel van de gemeenschap, zonder vererving.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 05 jul 2018 12:49

Selectief verwerpen gaat niet. Het is alles of niets.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”