Successie rechten

popken
Topic Starter
Berichten: 4

Successie rechten

#1 , 02 jul 2018 19:14

Beste, ik lees overal verschillende informatie betreffende successierechten daarom probeer ik hier eventueel om hopelijk een duidelijker antwoordt te ontvangen.
Even voor ik mijn vraag stel mijn situatie schetsen, ik ben gehuwd met een huwelijkscontract " langst-leeft-al" sinds 40 jaar nu en heb één dochter die gehuwd is en géén kleinkinderen. Wij hebben samen een woning gekocht sinds een aantal jaren waar géén lening meer voor openstaat. We hebben samen een paar spaarboeken waar een mooie som op gespaard staat.

Mijn vraag is de volgende stel dat mijn man komt te overlijden :

1 - Moet ik successierechten betalen bij overlijden voor de woning, en enig idee welk percentage van de geschatte waarde?
2 - Moet mijn dochter ook successierechten betalen, indien dit positief is welk percentage moet zij betalen en waarom?
3 - Kan ik op voorhand een som geld van het gespaard bedrag reeds schenken aan mijn dochter zonder daarvoor te moeten betalen, of problemen te krijgen
met de belastingen of bank ?

Dank u wel voor de informatie,

Sonia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 02 jul 2018 19:24

Ik ga ervan uit dat alle bezittingen gemeenschappelijk zijn, dan geldt:

1 - Moet ik successierechten betalen bij overlijden voor de woning, en enig idee welk percentage van de geschatte waarde? Neen omdat het de gezinswoning is en die is vrijgesteld.
2 - Moet mijn dochter ook successierechten betalen, indien dit positief is welk percentage moet zij betalen en waarom?Neen want ze erft nog niets. Later bij het tweede overlijden wel. Op alles.
3 - Kan ik op voorhand een som geld van het gespaard bedrag reeds schenken aan mijn dochter zonder daarvoor te moeten betalen, of problemen te krijgen met de belastingen of bank ?Dat kunt u zeker, u bent immers vrij te schenken. Indien er geen overlijden van de schenker(s) volgt in de drie jaar na schenking dan zijn er geen erfrechten verschuldigd. Mits betalen, op ogenblik van de schenking, van 3 percent schenkingsrecht vervalt ook de voorwaarde van drie jaren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 03 jul 2018 00:19

Best eens naar een notaris gaan en huwelijkscontract laten veranderen gezien er kinderen zijn is dit een zeer negatief contract voor kinderen.
Betalen op het einde van de rit veel meer dan wanneer er na overlijden van een van de ouders al een afrekening gebeurd.
Vraag dan ineens naar wat met schenkingen kan.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 03 jul 2018 11:02

Volg de raad van Franciscus. Langst leeft, al heeft is een dure formule. En zeer af te raden als er kinderen zijn. Eventueel vervangen door een keuzebeding, waarbij de langstlevende zelf kan bepalen wat hij erft. Dat is verschillend voor iemand van 65 jaar dan iemand van 85 jaar. De keuze kan dan bepaald worden op basis van gezondheid en derg.

Schenkingen aan de dochter (en aan anderen) behoren tot een successieplanning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

weduwe33
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jul 2018 21:32

Wettelijk stelsel is een catastroof als er minderjarige kinderen zijn, dat kost duizenden euro's aan papieren, dossierkosten en allerlei akten en speciale tot de meerderjarigheid geblokkeerde rekeningen plus de traumatische ervaringen voor de nabestaanden om voor elke euro naar de rechter te moeten gaan.
Met minderjarige kinderen is ,langst leeft al, veel goedkoper en duizend keren simpeler.
Met meerderjarige kinderen is inderdaad het wettelijk stelsel veel beter.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 04 jul 2018 11:09

Daarom nogmaals : de clausule van keuzebeding laten opnemen in contract. Dan kan men kiezen naargelang mogelijkheden en behoeftes. En inderdaad, bij een overlijden op vrij jonge leeftijd is langst leeft, al heeft zeker te overwegen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”