wat gebeurt er met spaarrekening?

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

wat gebeurt er met spaarrekening?

#1 , 30 jun 2018 08:54

Mijn vriend ( weduwnaar ) en ik wonen feitelijk samen in mijn huis.
Hij heeft 3 kinderen waarvan 1 bij zijn eerste vrouw waar hij geen contact meer mee heeft en 2 kinderen bij zijn tweede vrouw die hij wel nog ziet. Hij kocht in de tijd een woning samen met zijn 2de vrouw.
Deze woning heeft hij nu verkocht en zijn 2 kinderen ( erfgenamen ) direct uitbetaald.
Het resterende bedrag staat nu bij op onze gemeenschappelijke spaarrekening.
Wat gebeurt er nu moest mijn partner overlijden?
Word de volledige spaarrekening verdeeld over de 3 kinderen?
Heb ik dan ook nog recht op een deel van die spaarrekening?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#2 , 30 jun 2018 10:28

Gezien gemeenschappelijke spaarrekening wordt uitgegaan van de wettelijke fictie dat dit geld voor de helft an u toebehoort en voor de helft aan uw vriend. Die helft zal dus in zijn erfenis vallen en verdeeld worden over de erfgenamen.
MAAR : er is eveneens een wettelijk vermoeden dat tegoeden uit verkoop onroerende goederen tot 3 jaar na die verkoop geacht worden aanwezig te zijn in de nalatenschap.
Stel verkoop 300.000 € en al 200.000 geschonken aan 2 kinderen. Bij overlijden binnen 3 jaar zal de fictieve massa samengesteld worden en zal de totale verkoopopbrengst geacht worden aanwezig te zijn. Die som wordt verdeeld onder erfgenamen onder aftrek van de reeds verkregen schenking. In voorkomend geval gebeurt er een verrekening. Uw vriend kan best zijn notaris raadplegen en desgevallend een laatste wilsbeschikking opstellen. Zo kan hij ook u als begunstigde opnemen in een testament, of een andere vorm van begunstiging uitwerken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#3 , 01 jul 2018 09:05

Sorry hoor, maar ik ben een volslagen leek in deze materie en ik begrijp u niet goed.

" er is eveneens een wettelijk vermoeden dat tegoeden uit verkoop onroerende goederen tot 3 jaar na die verkoop geacht worden aanwezig te zijn in de nalatenschap. ".
Mag mijn partner zijn eigen geld niet uitgeven, als u zegt dat de tegoeden nog dienen aanwezig te zijn?

" Bij overlijden binnen 3 jaar zal de fictieve massa samengesteld worden en zal de totale verkoopopbrengst geacht worden aanwezig te zijn."
Wat is die fictieve massa waarover u spreekt?

Mijn partner is ernstig ziek en hij is plan alles op te souperen aan reizen en gewoonweg te kopen waar hij zin in heeft. Ik denk niet dat er veel van het geld zal overschieten. Dus ik kan dan in problemen komen met de erfgenamen?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 01 jul 2018 12:29

Als iemand zijn woning verkoopt dan veronderstelt de fiscus dat de opbrengst nog drie jaar in zijn bezit blijft. Het gevolg daarvan is dat bij zijn overlijden binnen die termijn van 3 jaar de fiscus erfenisrechten zal berekenen op dat bedrag. Ook als het er niet meer zou zijn.
Enkel als de erfgenamen kunnen aantonen wat er met het geld is gebeurd, maw waaraan het werd besteed, kan men aan die erfenisrechten ontsnappen.
De bewijslast ligt bij de erfgenamen. Kunnen ze niets bewijzen dan zijn ze de klos.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#5 , 02 jul 2018 08:57

Moet er dan erfenisrechten betaald worden op de totale som van de verkoop of alleen op hetgeen mijn patrtner over had na uitbetaling van de kinderen?
Hoeveel % successierechten moet ik dan, als feitelijk samenwonende partner betalen?
Volstaan gewoon de uittreksels niet als bewijs?

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 02 jul 2018 12:44

Indien men niet kan bewijzen wat er met het geld is gebeurd dan betaalt men erfrechten op het volledige bedrag. Wat u moet betalen hangt ondermeer af van het bedrag dat wordt vererfd. Aangezien er geen familieband is valt u in de hoogste tarieven.
Verder hangen de tarieven af van de regio waar u woont (Vlaanderen, Brussel of Wallonië).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#7 , 03 jul 2018 06:41

Waarom moet hij mij als begunstigde laten opnemen in testament als de helft van onze spaarrekening van mij blijft?
Als t allemaal op is en ik erf moet ik er successierechten op betalen, als ik niks erf ben ik toch goedkoper af?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 03 jul 2018 11:09

Een 50-50 verdeling van die spaarrekening is mi. twijfelachtig. Het bedrag van de verkoop van de woning dient verklaard. Een deel zit bij de kinderen, een deel staat op een 'gezamenlijke' spaarrekening. Dat saldo - er zijn geen gemeenschappelijke kinderen- wordt eerst aan de man toegekend, voor er een verdeling gebeuren zal.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#9 , 03 jul 2018 13:27

Maar wat gebeurt er als er ( bijna ) geen saldo meer is?
Dan ben ik toch beter af om geen erfgenaam te zijn?
Dan krijg ik niks maar anders moet ik successie erop betalen op geld dat er niet vast ook niet meer is?
De rekening-uittreksels kunnen toch bewijzen waar het geld naar toe is (voornamelijk reizen ).

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 03 jul 2018 13:35

Als u geen erfgenaam bent dan moet u niets bewijzen en ook niets betalen.
Feitelijk samenwonen + geen testament maakt u gewoon buitenstaander.
Alle bewijslast ligt bij hen die wel erven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 03 jul 2018 13:41

Het huis is van u. Er zal onderzocht moeten worden wat van de gezamenlijke rekening van u is, en dat krijgt u zonder meer.
Met de rest heeft u niks te maken. Dat zijn zorgen ( en kosten) voor de erfgenamen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#12 , 04 jul 2018 06:42

Hartelijk dank.
Nog 1 vraagje... volstaan gewone rekening-uittreksels van betalingen om die uitgaven te verantwoorden?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#13 , 04 jul 2018 11:14

Dikwijls wel, zeker als het om evidente zaken gaat. Moeilijker als het iets zeer specifiek betreft, vb. een grote aankoop zoals een auto.
Daarom : een auto werd door uw man aangekocht met eigen middelen. Niet door de gemeenschap. Zo iets vermindert zijn vermogen dat moet aangegeven worden , en tevens is uw deel in de gemeenschap groter.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#14 , 04 jul 2018 13:09

Bedankt voor de hulp

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”