Huis moet verkocht worden

Bart755
Topic Starter
Berichten: 24

Huis moet verkocht worden

#1 , 28 jun 2018 20:42

Hallo allemaal,

Ik zit met een nogal benarde situatie. Mijn moeder is nu al enkele jaren psychotisch (hoort stemmen in haar hoofd, kan de zaken niet realistisch meer aanpakken). Mijn moeder heeft 1 zus en zijn beide de naakte eigenaar van het ouderlijk huis van hun ouders waarvan de moeder (mijn grootmoeder) al enkele jaren is overleden. Mijn grootvader kan niet meer voor zichzelf zorgen en woont dus in bij mijn tante. In andere woorden staat de woning van mijn grootouders leeg en is ondertussen bouwvallig geworden.

Omdat er kinderen op die grond waren ingebroken en veel lawaai hadden gemaakt, hadden buren de politie gebelt waardoor het nu bekend is bij de politie dat het gaat om een leegstaande bouwvallige woning. Hierdoor kunnen we ons waarschijnlijk in de toekomst aan bijkomende kosten verwachten. Mijn grootvader werd al gevraagd om zijn domicilie aan te passen.

Het makkelijkst is dat de grond verkocht wordt. Maar... niet als het aan mijn moeder ligt. Zij wil de grond NIET verkopen. Het probleem is dat mijn moeder de grond helemaal niet kan betalen. Het zal ook niet zover komen want mijn moeder is niet in staat om zulk proces bol te werken. Ze heeft geen idee van de kosten (ze waant zich dat ze helemaal niets moet betalen). Hierdoor is er dus wel een probleem aangezien er kosten op komst zijn en mijn moeder alles zal tegenwerken.

De voornaamste reden dat we nog niet met de moeder naar een psychiater zijn geweest, is omdat mijn vader het tegenhoudt. Hij wilt mijn moeder niet kwijt... er was net zo'n reportage op de tv van hoe slecht het wel niet is in zo'n opvangcentrums. Dat mensen werden mishandelt... dat heeft niet geholpen. Die medicatie onderdrukt maar zou ook niet de psychose oplossen. Dan zou ze helemaal gedrogeerd zijn...

Nu... het zou beter zijn mocht mijn vader volmacht krijgen om de verkoop te kunnen ondertekenen. Zijn er manieren hoe dit zonder een vrederechter zou kunnen? Wat en hoe kunnen we deze situatie het best aanpakken? Of zijn er alternatieven om deze situatie op te lossen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 28 jun 2018 20:50

Waarom zou uw moeder iets moeten betalen?
Bij verkoop van het bouwvallig huis zal ze haar deel daarvan ontvangen.
Als uw moeder niet meer wilsbekwaam is zal de vrederechter in haar plaats moeten optreden
voor de verkoop.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”