Eerlijke verdeling erfenis

mar123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Eerlijke verdeling erfenis

#1 , 28 jun 2018 13:13

Probleem:
Anno 2018: vader en moeder, gehuwd met wettelijk stelsel, hebben een huis (gemeenschappelijke eigendom, veronderstel 600.000€) dat ze zelf bewonen in eigendom, en een deel gemeenschappelijk geld (maar niet voldoende om ieder kind een som van 320.000€ te laten erven);
4 kinderen, hebben elk al hun eigen woning;

Kind 1: kreeg voorschot op erfenis via bankgift in 2005 (200.000€) en in 2009 (120.000€), dus totaal 320.000€
Kind 2: kreeg voorschot op erfenis via bankgift in 2011 (220.000€)
Kind 3: kreeg nog niets
Kind 4: kreeg nog niets, maar wil later liever het ouderlijke huis overnemen ipv. geld

Laten we er van uitgaan dat de erfenis aan de nieuwe regels voldoet, en de geschonken bedragen dus worden geïndexeerd tot op de dag van het overlijden (wat eigenlijk eerlijker is tov. vroeger).
Moeder's gezondheidstoestand is zeer slecht. Bij overlijden krijgt de vader de volledige beschikbaarheid over de middelen en de woning (langst-leeft-al beding), tot de erfenis openvalt.
De 4 kinderen en ouders hebben een goede relatie, maar de momenteel ongelijke verdeling kan misschien wel problemen geven later...

Vragen:
1. Hoe zou deze situatie het beste worden aangepakt (nl. dat iedereen +/- evenveel krijgt op termijn en niemand hem benadeeld voelt?)
2. Indien het geschonken geld van kind 1 en 2 pas wordt verrekend na overlijden van de langstlevende (en dus in de successie valt): dienen kind 3 en 4 dan op te draaien voor de successierechten op het door hen te ontvangen deel? Dan verliezen deze een aanzienlijk bedrag tov. de kinderen met schenking.
Zelfde vraag indien kind 4 liever het huis heeft dan de verdeling van geld, dient dit kind dan de successierechten hierop te betalen?
3. Hoe kan het huis het meest voordelig naar de volgende generatie gaan? Is het beter om dit vb. nu reeds in onverdeeldheid te schenken over de 4 kinderen, en dan later de andere kinderen uit te kopen?
4. Dienen de kinderen iets te regelen/betalen/verdelen bij het 1ste overlijden? Of is dit pas na het 2de overlijden?

Excuses voor mijn misschien domme vragen, ik dien er noodgedwongen mee bezig te zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 28 jun 2018 13:28

Probleem:


Vragen:
1. Hoe zou deze situatie het beste worden aangepakt (nl. dat iedereen +/- evenveel krijgt op termijn en niemand hem benadeeld voelt?)Indien de verdeling onder de nieuwe wetgeving zou vallen dan lijkt het me reeds onmogelijk om elk kind nog evenveel te kunnen geven...
2. Indien het geschonken geld van kind 1 en 2 pas wordt verrekend na overlijden van de langstlevende (en dus in de successie valt): dienen kind 3 en 4 dan op te draaien voor de successierechten op het door hen te ontvangen deel? Dan verliezen deze een aanzienlijk bedrag tov. de kinderen met schenking.De successierechten worden afgehouden van de bruto erfenis. Hierdoor zal het inderdaad nog moeilijker worden om alle kinderen evenveel te geven...
Zelfde vraag indien kind 4 liever het huis heeft dan de verdeling van geld, dient dit kind dan de successierechten hierop te betalen?neen
3. Hoe kan het huis het meest voordelig naar de volgende generatie gaan? Is het beter om dit vb. nu reeds in onverdeeldheid te schenken over de 4 kinderen, en dan later de andere kinderen uit te kopen?gelet op bovenstaande lijkt me dat onhaalbaar...het zou het onevenwicht nog doen toenemen
4. Dienen de kinderen iets te regelen/betalen/verdelen bij het 1ste overlijden? Of is dit pas na het 2de overlijden?wegens regeling langstlevende eerst bij tweede overlijden....erfenisrechten zullen dus hoger uitvallen wegens meer progressiviteit dan igv vererving in twee fases

Excuses voor mijn misschien domme vragen, ik dien er noodgedwongen mee bezig te zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mar123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jun 2018 13:49

1. Hoe zou deze situatie het beste worden aangepakt (nl. dat iedereen +/- evenveel krijgt op termijn en niemand hem benadeeld voelt?)Indien de verdeling onder de nieuwe wetgeving zou vallen dan lijkt het me reeds onmogelijk om elk kind nog evenveel te kunnen geven...
Ik drukte me misschien niet goed uit: bij een verkoop van het huis, zou er wel geld genoeg zijn om iedereen 320.000€ in geld uit te keren. Dus dit kan dan wel nog in theorie, maar één kind zou liever het huis zelf verwerven.
2. Indien het geschonken geld van kind 1 en 2 pas wordt verrekend na overlijden van de langstlevende (en dus in de successie valt): dienen kind 3 en 4 dan op te draaien voor de successierechten op het door hen te ontvangen deel? Dan verliezen deze een aanzienlijk bedrag tov. de kinderen met schenking.De successierechten worden afgehouden van de bruto erfenis. Hierdoor zal het inderdaad nog moeilijker worden om alle kinderen evenveel te geven...
Zelfde vraag indien kind 4 liever het huis heeft dan de verdeling van geld, dient dit kind dan de successierechten hierop te betalen?neen
OK, dan worden de successierechten eigenlijk gedragen door iedereen samen, ongeacht welke bedragen/goederen met nog krijgt... dan maakt dit eigenlijk niet veel uit (buiten het feit dat de te verdelen koek kleiner is)?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 28 jun 2018 14:09

Indien uit de erfenis de kinderen 3 en 4 (die nog niets hebben gekregen) niet kunnen worden gecompenseerd dan ontstaat er een schuldvordering op de kinderen 1 en 2 te belopen van wat die meer hebben gekregen.
M.a.w. kinderen 1 en 2 kunnen in rechte aangesproken worden door kinderen 3 en 4 indien ze niet vrijwillig compenseren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”