Erven

Sander19!
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Erven

#1 , 27 jun 2018 10:02

Beste
Mijn broer is naast mij de enige erfgenaam van onze moeder overleden op 1 april te Gent België. Hij reageerde nergens op ook niet op brief van de bank om te tekenen zodat tegoeden banksaldo vrijgegeven kunnen worden. Ik weet dat er geen schulden zijn. Ook dat hij zich schuldig voelt vanwege dat hij 10 jaar nooit meer naar haar omgekeken heeft.hij is wel op begrafenis geweest en daarna geen teken van leven meer hij doet net of hij mij niet meer ken. Wat te doen? Mijn moeder was een eerlijke vrouw die hard heeft gewerkt en ook gespaard.

Met vriendelijke groet
Françoise

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 27 jun 2018 19:53

Hebt u een notaris.
Want de erfrechtbelasting moet wel berekend worden en betaald binnen de 4 maanden.
Laat de notaris eens contact opnemen met uw broer. Anders zal u naar de rechtbank moeten stappen.

Sander19!
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jun 2018 07:39

Beste Franciscus Dank u, nee geen notaris. Zou minnelijk kunnen gaan, gewoon aanvaarden of desnoods weigeren maar mijn broer doet niks . Ik heb de brieven van belasting ivm betalen de successie rechten al binnen. Gelukkig gaat om het niet zoveel bank tegoeden want ik heb begrepen dat ook als je nog niet aan de tegoeden kan je dit toch moet betalen. i k denk dan ook mijn broer over zijn deel.
Weet u of ik zelf naar kantongerecht ( zelf woon ik in Nederland)kan gaan in belgie zonder tussenkomst van notaris ? daar de notaris ( weer zoveel kosten)alleen maar kan bemiddelen en dat probeert de bankbediende ook al . Zo als ik zeg reageer mijn broer nergens op .
Met vriendelijke groet Francoise

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 28 jun 2018 18:53

De kosten van de uitvaart zijn waarschijnlijk reeds betaald van de tegoeden bij de bank. Misschien zijn ze ook bereid alle successierechten te betalen. Dan kan je aan je broer meedelen hoeveel hij kan krijgen wanneer hij zijn handtekening plaatst.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sander19!
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jun 2018 19:26

Oke dank je maar ik heb gehoord dat hij de tegoeden niet wilt maar ook helemaal geen actie onderneemt om afstand te tekenen, hij doet echt helemaal niks!daarom vraag ik mij af of ik zelf naar kantonrecht kan,dus zonder bemiddeling van notaris. Als hij nu tekent dan kan hij in aug. va n de tegoeden de successierechten betalen , is helemaal niet zo veel ! maar als ik moet procederen dan wordt het wat anders .
daarom mijn vraag of het mogelijk is dat ik zonder tussenkomst van een notaris hem laten dagen door ,ik geloof dat het in belgie rechtbank van eerst aanleg heet (familierecht). Dat zou mij kosten besparen . Maar ben dan wel van plan om deze op hem te verhalen omdat hij dit al lang zijn keuze had kunnen maken.
Hoe weet ik eigenlijk of hij bv afstand zou hebben getekend? wij hebben tenslotte helemaal geen contact tenminste hij niet met mij. Ik heb hem over alles op de hoogte gehouden , dat hij een keuze dient te maken maar hij reageert op niks. Dus weet ik nu al dat een notaris ook geen reactie zal krijgen . Is heel vervelend hij belemmerd mij in het verwerken van mijn verdriet en dit achter mij te kunnen laten en voor zichzelf ook. de weigering gaat dus niet om geld maar juist omdat hij zich schuldig voelt 10 jaar niet te hebben omgekeken naar zijn moeder (hij noemt het een trauma) ouders gescheiden wanneer wij jong waren , door omstandigheden hij bij vader ik bij moeder . En na zovele jaren zou hij daar ineens een trauma over hebben. Ik vraag mij af of hij misschien onbekwaam is geworden ? Sorry ik draaf door maar dit gaat zo aan mijn hart en geeft mij veel stress . Ik kan het er niet bij laten daar mijn mama een eerlijke vrouw was en hij nu doet of er een smet ligt op haar zuurverdiende centjes

In ieder geval dank je voor je reacties (is de eerste keer dat ik zo iets doe)

Vriendelijke groet
Francoise

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”