Erfenisverdeling na schenking van huis grootvader

Thomasvdp
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erfenisverdeling na schenking van huis grootvader

#1 , 22 jun 2018 22:55

Beste mensen

Ik had een vraag, ik ben 22 jaar en onlangs heeft mijn grootvader mij zijn huis geschonken (wat volledig op zijn naam stond) waarbij mijn vader ook heeft ondertekend. Mijn vader zelf heeft nog een vermogen van ongeveer het dubbel van de waarde van huis wat ik geschonken heb gekregen. Nu vroeg ik mij af mijn vader heeft nog een kind dat hij niet herkend heeft, en stel over 20 jaar heeft mijn vader geen vermogen meer dat hij alles heeft opgemaakt. Kan het niet erkent kind dan bij de erfenis van mijn vader eventueel geld eisen van mij?

Met vriendelijke groeten
X

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 23 jun 2018 08:43

Hoe zou een niet erkend kind zijn eis kunnen staven? Zo kan iedereen beweren het kind te zijn van iemand. Zonder spoor van vaderschap op de geboorte-akte is er geen bewijs.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jun 2018 08:50

Hoe zou een niet erkend kind zijn eis kunnen staven? Zo kan iedereen beweren het kind te zijn van iemand. Zonder spoor van vaderschap op de geboorte-akte is er geen bewijs.
Op biologische basis?
Maar heeft m.i geen invloed op een schenking van grootvader naar kleinzoon binnen het beschikbaar deel. Of zelfs m.b.t. het reservatair deel als de vader geen inkorting heeft gevraagd.
En als er dan bij de vader niets meer overschiet door “opgebruiken”, is er niets meer om te vorderen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Thomasvdp
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jun 2018 10:11

Beste dankjulliewel voor de reacties,

Ik was er inderdaad vergeten bij te vertellen dat het om biologische basis gaat van het niet herkent kind.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 23 jun 2018 11:31

U heeft van uw grootvader een schenking ontvangen. Daar kan enkel uw vader - als rechtstreekse erfgenaam - bezwaar tegen hebben. Dat blijft buiten de erfenis van uw vader. Het blijft toch de vraag of zijn niet-erkend kind rechtstreeks tot de erfenis van uw vader komt. Nu niet, maar ooit misschien wel. Normaal erft die alleen als uw vader hem vermeldt in zijn testament.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis
Berichten: 8840

#6 , 23 jun 2018 15:46

Maar wat bedoel je met bewijs op biologische basis? Een attest van DNA-verwantschap? Dan moet het natuurlijk kind eerst nog langs de rechtbank om eventueel dat vaderschap officieel te laten erkennen. Gaat dat kind dat ook doen?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 23 jun 2018 17:27

En gezien het kind niet werd opgevoed door de biologische vader is er geen vaderband ontstaan (zie koning Albert en zijn buitenechtelijke dochter)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 jun 2018 18:09

En gezien het kind niet werd opgevoed door de biologische vader is er geen vaderband ontstaan (zie koning Albert en zijn buitenechtelijke dochter)
Als er bv. geen vaderfiguur WAS, dan heeft ook niemand bezit van staat (als vader). En kan vaderschap nog op andere basis gevestigd.
Het is ook niet omdat er een vaderfiguur was, dat er per definitie bezit van staat is. Men moet zich ook zo gedragen hebben en door de buitenwereld als vader beschouwd zijn, om van bezit van staat sprake te zijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”